SEA & SEO passen bij elkaar zoals pindakaas en jam

3 min. lezen

Overzicht

Zoals pindakaas en jam bij elkaar passen, zo is dat ook met zoekmachine optimalisatie (SEO) & zoekmachine adverteren (SEA). Door een gedegen internet marketing strategie op te zetten en te volgen geniet u door de combinatie van SEO & SEA enorm veel voordelen en inzichten.

Zoekmachine optimalisatie & zoekmachine adverteren zijn twee verschillende disciplines. Elk bedrijf wat budget en tijd investeert in één van deze disciplines doet er goed aan om te combineren om vervolgens het beste uit twee werelden te (kunnen) genieten. 

SEO & SEA

Herkennen van laaghangend fruit

In Google Webmaster Tools (WMT) kunt u nieuwe mogelijkheden van mogelijke zoekopdrachten ontdekken. Zoek naar de organische zoekopdrachten met een hoog CTR (Click-Through-Rate) met weinig vertoningen. Dit zou een goede zoekopdracht kunnen zijn om in te zetten in de Google Adwords Campagnes. 

Kijk vervolgens naar de zoekopdrachten met een laag CTR en hoog aantal vertoningen. Dit zijn de zoekwoorden waarop de SEO campagnes afgestemd moeten worden. 

Stem zoekopdrachten af op het zoekgedrag en de intentie van bezoekers

Het basis principe van zoekmachine optimalisatie is om zoekmachine te leren begrijpen waarover uw website of -shop nou eigelijk gaat, met als doel de zichtbaarheid te vergroten op de zoekmachine resultaat pagina's (SERPs). Het is belangrijk om de zoekopdrachten van uw bezoekers af te stemmen op de inhoud van uw website. Dit is de eerste stap om ervoor te zorgen dat bezoekers uw website of -shop gaan vinden tijdens hun zoektocht online. 

Stel een lijst samen van zoekopdrachten die uw bezoekers gebruiken om uw zoekmachine optimalisatie alsmede uw zoekmachine advertentiecampagnes te optimaliseren. Voeg daarbij enkele conversiewoorden toe zoals " kopen, offerte, aanvragen, winkel etc.

Stel het echte ROI voor SEO & SEA vast

Een veelvoorkomende aanname is dat bezoekers uit het organische verkeer van Google "gratis" zijn. Echter om een toppositie in de organische zoekresultaten van Google te claimen moet u zich afvragen welke investeringen in tijd en budget gedaan moeten worden om deze posities te verkrijgen en te behouden. Afhankelijk van de hoeveelheid concurrenten kan het zomaar zijn dat adverentiecampagnes meer kosteneffectief zijn. Natuurlijk kunt u er ook voor kiezen om zoekmachine adverteren in te zetten om uw zoekmachine optimalisatie campagnes beter te laten presteren. 

Zoekmachine marketing

Gebruik SEO om uw PPC campagnes te optimaliseren

Zoekmachine optimalisatie is meer dan enkel zoekopdrachten optimaliseren en herkennen. Het is ook belangrijk om erachter te komen wat het zoekgedrag van een bezoeker is en op welke manier hij of zij informatie probeert in te winnen. Het is belangrijk om uw zoekmachine advertentiecampagnes goed af te stemmen op de zoekopdrachten die uw bezoeker gebruikt in zijn zoektocht naar uw dienst of product. Wanneer u gebruik maakt van te veel zoekwoorden (en/of combinaties) dan is de kans groot dat u (veel) budget vertwist omdat de relevantie niet goed (genoeg) is. 

Zorg voor bijgewerkte landingspagina's

Het is de bedoeling dat uw advertenties in uw campagnes bijgewerkt worden met relevante inhoud. Probeer de top landingsgpagina's te herkennen uit het organische zoekverkeer. Ook al is de kwaliteitsscore van Google Adwords niet uw hoofddoel. Veranderingen in het algoritme van Google beïnvloeden ook de betaalde zoekopdrachten via Ad-rank alsmede de relevantie van uw landingspagina's. Probeer daarom een zo hoog mogelijke kwaliteitsscore te verkrijgen door uw advertenties en landingspagina's met regelmaat bij te werken en af te stemmen. 

Zorg voor unieke content

Wanneer uw website al organisch verkeer trekt dan kunt u dit gebruiken om uw Adwords campagnes af te stemmen. Wanneer er zoekopdrachten zijn die conversies triggeren en deze nog niet aanwezig zijn in uw Adwords campagnes dan valt het aan te bevelen om hiervan aparte advertentiegroepen aan te maken met deze converterende zoekopdrachten. Zorg vervolgens voor goede en unieke content om het organische verkeer te stimuleren en de Adwords campagnes beter te laten presteren.

Profiteer van de voordelen van zoekmachine marketing

Profiteer van de vele voordelen die de combinatie van zoekmachine optimalisatie & zoekmachine adverteren u kunnen bieden. Natuurlijk staan de internet marketeers van MediaZo! voor u klaar om deze klus te klaren. Bent u geïnspireerd geraakt? Neem dan vrijblijvend contact met ons op om ook uw kansen te bespreken. 

Publicatiedatum 06/02/2015