Begrippen en (online) marketingtermen

Veel ondernemers verdwalen in de hoeveelheid (online) marketingtermen. Niet zo raar natuurlijk, want je wilt als ondernemer natuurlijk het liefst focussen op je eigen producten en diensten.

Om je op weg te helpen, bespreken we op deze pagina de meest voorkomende (online) marketingtermen die in zowel het vakgebied als op deze website worden gebruikt. 

Marketingtermen

  • Wat is SEA?

    Zoekmachine adverteren of in het Engels Search Engine Advertising (SEA) is een veel gebruikte marketingactiviteit om een product, dienst of onderneming tegen betaling onder de aandacht te brengen bij potentiële klanten. Zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo maken het mogelijk om op verschillende manier te adverteren, zoals met kleine tekstadvertenties, shopping of afbeeldingen. Hierdoor verschijn je als onderneming tegen betaling op topposities (bovenaan of rechts) binnen de betreffende zoekmachines. Dit verbetert de vindbaarheid van je website en dus onderneming.

    Hulp nodig met SEA?

  • Wat is SEO?

    SEO staat letterlijk voor search engine optimization. In het Nederlands wordt naast deze afkorting ook de term zoekmachine optimalisatie gebruikt. Bij SEO zorg je er voor dat je goed gevonden wordt met de juiste zoektermen in zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo.

    Zoekmachine optimalisatie is een continu proces en is niet beïnvloedbaar door biedingen binnen het budget zoals bij SEA – zoekmachine adverteren. SEO is een duurzaam marketingonderdeel, dat vooral op de langere termijn zijn vruchten afwerpt. Regelmatig bijsturen en evalueren is daarom van cruciaal belang.

    Hulp nodig met SEO? 

Veelgestelde vragen online marketing

  • Wat is online marketing?

    Online marketing is een verzamelnaam van alle marketingactiviteiten die via internet (online dus) plaatsvinden. Online marketing wordt ingezet om diverse online doelstellingen te behalen waarbij je boodschap over je merk, producten en of diensten via verschillende online kanalen worden gepromoot.

    Online marketing komt in vele vormen. Enkele populaire (en zeer meetbare) manieren zijn social media (adverteren), advertenties in de zoekresultaten (SEA) en het verbeteren van de onbetaalde vindbaarheid in zoekmachines als Google, Bing en Yahoo (SEO).

    Online marketing wordt ook wel internet marketing, digitale marketing of webmarketing genoemd.

  • Wat kost online marketing?

    De kosten voor de inzet van online marketing zijn afhankelijk van verschillende factoren, waaronder de doelen van een organisatie en welke vormen van online marketing er worden ingezet. Wanneer je succesvol aan de slag wilt met online marketing gaat het altijd om maatwerk. Bij iedere doelstelling past dus een ander kostenplaatje. Neem contact op met een van onze specialisten om meer inzicht te krijgen in de kosten voor online marketing voor jouw specifieke onderneming.

  • Wat is SEA? (zoekmachine adverteren)

    SEA staat voor Search Engine Advertising, oftewel zoekmachine adverteren. Hiermee wordt het betaald adverteren in de zoekmachines bedoeld, zoals Google, Bing en Yahoo. Je betaalt om op topposities zichtbaar te zijn wanneer mensen naar bepaalde zoekwoorden zoeken. Je betaalt alleen wanneer er daadwerkelijk op jouw advertentie geklikt wordt.

  • Wat is SEO? (zoekmachine optimalisatie)

    SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. Bij SEO wordt een website verder geoptimaliseerd op verschillende gebieden (o.a. techniek en content) met als doel hogere posities te krijgen in de organische zoekresultaten van zoekmachines, zoals Google, Bing en YaHoo. Door hogere posities te behalen op belangrijke zoekwoorden, vergroot je de kans dat gebruikers jouw website bezoeken.

  • Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

    Bij SEA wordt er ingezet op de betaalde zoekresultaten binnen een zoekmachine, terwijl SEO betrekking heeft op de organische (onbetaalde) zoekresultaten. Een groot verschil is dat bij SEA er op korte termijn al resultaten te boeken zijn terwijl SEO meer gericht is op de lange termijn en met een duurzamer resultaat. Een combinatie van SEA en SEO is over het algemeen aan te raden. Neem contact op met onze specialisten om inzicht te krijgen wat het beste voor jouw onderneming gaat werken.