Dat blijkt uit de nieuwe M-commerce Monitor, onderdeel van de Thuiswinkel Markt Monitor. Blauw Research bracht de mobiele bestedingen in opdracht van Thuiswinkel.org in kaart.
De Nederlandse online consumentenbestedingen op tablets en smartphones lagen in de eerste helft van dit jaar 67 procent hoger dan in de eerste helft van vorig jaar. Van januari tot en met juni werd in totaal voor 550 miljoen euro mobiel gekocht. Dat komt neer op 11 procent van de totale online consumentenbestedingen, die in de eerste helft van dit jaar 5 miljard euro bedroegen.
Het aantal mobiele kopers groeide in zes maanden tijd met 53 procent, tot de genoemde 2,3 miljoen Nederlanders. Afgezet tegen de 8,8 miljoen Nederlandse webshoppers in de eerste helft van dit jaar is dat aantal nog gering te noemen; slechts ongeveer 1 op de 4 webshoppers (26 procent) kocht in die periode een product of dienst op een smartpohone of tablet.
De 2,3 miljoen mobiele kopers deden samen 12 miljoen online bestellingen en per persoon gaven ze gemiddeld 239 miljoen euro uit. Vooral kleding & schoenen (40 procent van de mobiele kopers), persoonlijke verzorgingsproducten (22 procent), computer hardware (21 procent), muziek downloads (20 procent) en vliegtickets (19 procent) werden veel aangeschaft op mobiel.
In een bericht over de M-commerce Monitor spreken Frank Sibbel (Blauw Research), Wijnand Jongen (Thuiswinkel.org) en Piet Mallekoote (Currence) de verwachting uit dat mobile commerce, ook in winkels, een hoge vlucht zal nemen. De recente adoptie van mobiel iDeal door Rabobank en ING draagt daar allicht aan bij.
Bron : twinklemagazine.nl