Om structureel waardevolle content te maken, is het belangrijk dat je weet wat je wilt overbrengen. Oftewel: een goede contentstrategie. Dit maakt het bovendien makkelijker om consistent nieuwe, interessante stukken te maken. Klinkt simpel, maar dat is het niet altijd. Een goede contentstrategie moet namelijk met veel verschillende facetten rekening houden. Het is daarom van groot belang dat vooraf de juiste vragen worden gesteld. Maar wat zijn die juiste vragen in dit geval?
Om de juiste vragen te stellen, is het van belang om het doel scherp te houden. In dit geval is dat een overzicht krijgen van de interne en externe factoren. Uit ervaring blijkt dat het opstellen van lijsten met relevante data een efficiënte manier is om snel een beeld te kunnen schetsen van deze factoren. Afhankelijk van het doel van de vraag, verschilt het aantal gevraagde antwoorden. De vuistregel is: een korte lijst helpt prioriteiten stellen, een lange lijst schetst een beeld van de markt als geheel. In mijn werk als SEO- en contentmarketingspecialist vraag ik vaak om drie, vijf of tien antwoorden.
Drie, vijf en tien zijn aantallen die ik prettig vindt werken, maar deze zijn geenszins heilig. Zo kan één antwoord vragen soms erg nuttig zijn. Of vijftig. Zie de vragen daarom als handleiding. Een hulpmiddel dat je kan helpen bij het opstellen van een slimme, haalbare contentstrategie.
Aristoteles zei ooit: “De natuur doet niets zonder doel”. Dat zou ook moeten gelden voor ieder bedrijf. Iedere actie moet direct of indirect bijdragen aan het behalen van een of meerdere doelstellingen. Maak je doelen concreet en stel prioriteiten.
Een bedrijf moet onderscheidend zijn. Dat weet iedereen binnen de marketing. Maar dat dit ook geldt voor de contentstrategie, lijken weinig bedrijven nog te beseffen. Voordeel: de kansen liggen er voldoende. Analyseer daarom de huidige content in de markt, bekijk welke vragen onbeantwoord blijven en spring daarop in.
De doelgroep beslist of content waardevol is. Als bedrijf moet je weten wat zij willen horen. Onderzoek, analyseer en treed in gesprek. En doe dat periodiek.
De doelstelling, concurrentie en doelgroep zijn geschetst. De volgende stap is om te beslissen wat het bedrijf wilt overbrengen.
Fantastische content is belangrijk, maar deze moet wel gelezen worden. Onderzoek waar de doelgroep zijn informatie vindt.
De mooiste video’s, wetenschappelijke onderzoeken en uitgebreide achtergrondartikelen wil iedereen maken. Natuurlijk. Maar helaas is dat niet altijd reëel. Maak daarom vooraf een inschatting van de capaciteit, zodat de contentstrategie ook in de praktijk leidt tot resultaat.
Hoewel slechts 23 vragen, blijkt dat het in de praktijk vaak genoeg stof geeft voor een eerste brainstorm. Maar uiteraard zijn er nog duizenden andere vragen die ook interessant zijn.
Bron: Marketingfacts.nl