menu

SEO Tips om beter gevonden te worden in Google

Zoekmachine optimalisatie tips van onze internet marketeers

Door uw website of webshop te optimaliseren heeft u een grotere kans dat bezoekers uw website of webshop sneller tegen komen in de organische zoekresultaten van o.a. Google. Onze internet marketeers hebben daarom een lijst van handige tips samengesteld die u kunnen helpen beter gevonden te worden in zoekmachines. Hieronder leest u deze (uitgebreide) lijst met meer dan 100 tips. 

Heeft u vragen over zoekmachine optimalisatie of wilt u hulp bij het beter vindbaar maken van uw website of webshop? Neem dan eens vrijblijvend contact met ons op. Wij staan u graag te woord. 

Meer informatie over SEO

Internet Marketing

Metadata

De metadata is informatie die karakteristieken van bepaalde gegevens omschrijft, denk hierbij aan bijvoorbeeld de auteur, datum van publicatie en omschrijving van een bepaalde pagina of artikel. Google gebruikt deze metadata om uw website of -pagina te kunnen positioneren in de organische zoekresultaten. De metadata is een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Het valt daarom dan ook aan te bevelen dat u de metadata dusdanig schrijft dat het de bezoeker uitlokt om door te clicken naar uw website of -pagina. Hieronder leest u enkele tips over het gebruik van metadata: 

  • De paginatitel ( page title ) is de belangrijkste zin van de betrokken webpagina;
  • De paginatitel moet de bezoeker ( en dus ook de zoekmachine ) in één oogopslag moeten vertellen waarover deze specifieke pagina gaat;
  • De paginatitel heeft direct en indirect een grote invloed op de ranking en het zg. Click-Through-Rate (CTR) in Google; 
  • Schrijf een unieke paginatitel voor elke webpagina; 
  • Een interessante titel kan zorgen dat u een beter CTR geniet dan uw (directe) concurrent; 
  • Probeer zoektermen en/of -combinaties te verwerken in de paginatitel waarop u wilt ranken; 
  • Bij de paginatitel is de relevantie het allerbelangrijkste; 
  • Zorg bij het schrijven van paginatitels voor voldoende onderscheid van uw concurrentie;
  • Probeer meerdere titels te schrijven en probeer deze met enige regelmaat uit; 
  • Maak gebruik van de "metadescription-tag";
  • De metadescription heeft naast de titel de meeste invloed op het CTR van uw webpagina; 
  • Schrijf een unieke metadescription voor elke pagina;
  • De metedescriptions toont ongeveer 140 tekens (of 512 pixels breedte);
  • Google creëert steeds vaker zelf een metadescription om de beschrijving relevanter te maken; 
  • Wanneer uw zoektermen in de metadescription verwerkt is kan dat leiden tot een hogere CTR;
  • Probeer de pagina of dienst/product zo goed mogelijk te omschrijven in de metadescription; 
  • De meta keyword tag wordt al een hele lange tijd niet meer gebruikt in het algoritme van Google; 
  • Keyword density bestaat niet; het is onnodig om telkens zoekwoorden te herhalen; 
  • De alt-tag wordt niet (meer) gebruikt om de relevantie van webpagina's te bepalen (echter wel voor Google afbeeldingen);
  • Optimaliseer je webpagina en metadata niet voor Google, maar juist voor de bezoeker; 
  • Keywords zijn zoekwoorden waarop gebruikers in Google zoeken;
  • Maak goed gebruik van een zoekwoorden onderzoek en weet welke zoekwoorden er ingezet dienen te worden; 
  • Probeer maximaal 2 tot 3 zoekwoorden per webpagina in te zetten waarop uw website of webshop dient te ranken; 
  • Creëer een strategie voor het verwerken van zoekwoorden op de gehele website of webshop; 
  • Focus vooral op de zg. "longtail keywords"; Dit zijn zoekwoord combinaties van 3, 4 tot 5 zoekwoorden; 
  • Longtail zoekwoorden presteren over het algemeen beter in Google; 
  • Bezoekers die binnen komen op "longtail keywords" zijn over het algemeen relevanter; 
  • Gebruik de zoekwoordplanner van Google om het zoekvolume in te schatten; 

Domeinnamen en landingspagina's

Het valt aan te bevelen om zoekwoorden (en/of combinaties) te gebruiken in de domeinnaam, landingspagina's en URL's. Nog steeds hebben exacte domeinnamen een groot voordeel ten opzichte van vergelijkbare domeinen. Wanneer u wilt zorgen dat uw website en webpagina's ranken op een bepaald zoekwoord en/of -combinatie, dan is het belangrijk om deze ook op te nemen in de url. Hieronder leest u enkele tips over domeinnamen en landingspagina's. 

  • Exacte domeinnamen genieten een groot voordeel t.o.v. andere URL's. Registreer (waar mogelijk) een domeinnaam die uw bedrijf, dienst of product goed omschrijven; 
  • Registreer meer domeinnamen die relevant zijn aan uw branche of nichè en stel deze als landingspagina in op uw website of webshop;
  • Niet elke extensie heeft een exact voordeel. Relatief nieuwe extensies en extensies uit andere landen preseteren over het algemeen minder; 
  • Met een uniek domein ( bv. Mediazo.nl ) kunt u makkelijker uw merk opbouwen; 
  • Merknamen worden over het algemeen makkelijker onthouden; 
  • Gebruik een domeinextensie die het beste bij uw bedrijf past. Bent u actief in Nederland dan is een .nl domein het meest logische; 
  • Hoe ouder een domein, hoe meer autoriteitswaarde het domein over het algemeen heeft opgebouwd en hoe beter het domein zal presteren; 
  • Als u een spatie wenst in uw domein gebruik dan een liggend streepje (-) en geen underscore (_); 
  • Kies voor een hostingpakket en domeinnaam in het land waarin u actief bent; Wanneer u in Nederland gevonden wilt worden, kies dan voor een .nl domeinnaam en Nederlandse hosting-aanbieder; 
  • Meerdere domeinen registreren en direct doorverwijzen naar uw website heeft geen invloed op uw rankings; 
  • Bij het registreren van meerdere domeinen is het aan te bevelen om deze te gebruiken als (extra) landingspagina's met unieke content; 
  • Is uw bedrijf, dienst of product lastig te spellen? Registreer dan ook de meest voorkomende spelfouten als domeinnaam; 
  • Registreer uw domeinnamen bij een erkende en betrouwbare partij; 
  • Bovenstaande tip geldt ook voor de hosting; Onthou hierbij, goedkoop = duurkoop! Het kan enorme invloed op uw positionering in Google hebben;

Tips voor het optimaliseren van media

Hieronder leest u enkele tips over het optimaliseren van afbeeldingen, video en andere media. Het optimaliseren van uw afbeeldingen is een echte must wanneer u uw bezoekers van een snelle website of webshop wilt voorzien. Moderne websites bevatten vaak veel grote afbeeldingen en/of video's. Zonder optimalisatie van deze media kan uw website traag worden wat ervoor kan zorgen dat de bezoeker (en dus potentiële klant) sneller kiest voor uw concurrent.  

  • Geef alle afbeeldingen en video's een naam (alt-tekst); 
  • Het gebruik van afbeeldingen en video's zorgt voor een betere gebruikerservaring;
  • Het gebruik van afbeeldingen en video's zorgen voor een positieve invloed op uw rankings; 
  • Gebruik relevante afbeeldingen en voorzie deze van de juiste (unieke) alt-tekst;
  • Beschrijf de afbeelding of video met 3 tot 6 woorden in de alt-tekst; 
  • Plaats zinvolle teksten met zoekwoorden waarop uw website gevonden dient te worden;
  • Zorg voor goede foto's die scherp zijn;
  • Zorg ervoor dat de foto's zijn geoptimaliseerd en opgemaakt in het juiste formaat; 
  • Gebruik eventueel meerdere formaten zodat de website niet traag is bij het inladen ervan;
  • Maak gebruik van youtube-video's en een eigen youtube kanaal voor video presentaties;

Sociale media tips voor zoekmachine optimalisatie

Hieronder leest u enkele sociale media tips die de positionering van uw website of webshop kunnen verbeteren in Google. Social media is een sterk wapen gebleken in het afgelopen jaar waarmee u makkelijk en snel relevante bezoekers kunt lokken naar uw website of webshop. Neem daarom ook deze social media tips mee in uw marketingactiviteiten. 

  • Zorg voor sociale media knoppen op uw website die direct verwijzen naar uw sociale media kanalen;
  • Zorg voor sociale media knoppen die het mogelijk maken uw content (inhoud) van een bepaalde webpagina te delen;
  • Facebook, Linkedin en Twitter zijn de meest populaire sociale media kanalen in Nederland; 
  • Instagram, Pinterest, Google+ en Youtube volgen op de voet; 
  • Zorg voor goede (en vooral unieke content) die bezoekers graag willen bewaren en/of delen;
  • Kies voor sociale media die het beste bij uw branche en nichè past; 
  • Deel nieuwe content (nieuws, nieuw product of nieuwe omschrijving) altijd via sociale media om beter en sneller geïndexeerd te worden in Google; 
  • Elk bericht dat gedeeld is wordt gezien door +/- 15% van uw volgers. Het valt daarom aan te bevelen om een artikel of product op meerdere momenten te delen; 
  • Vraag mensen om reacties op sociale media; Probeer de interactie op te zoeken; 
  • Reageer op elke reactie die u krijgt via sociale media; Niet reageren is een doodzonde; 
  • Publiceer youtube-video's die relevant zijn aan uw branche of nichè en voorzie deze van de juiste zoekwoorden; 
  • Maak een link vanuit de video direct naar uw specifieke landingspagina of sociale media kanalen; 
  • Creëer relevante entertainment; Dit zorgt voor een hogere deelbaarheid onder volgers; 

Links

Links zijn belangrijk voor zoekmachine optimalisatie (SEO). We onderscheiden hierin een tweetal soorten links, namelijk on-site links (intern) en off-site links (extern). De externe (inkomende) links kunnen van waarde zijn bij de positionering en ranking van uw webpagina's in Google. Maar ook de on-site links zijn niet onbelangrijk om goed te optimaliseren. Google ziet inkomende links als het ware als stemmen voor uw website of webshop. Hoe meer stemmen er gegeven worden, des te belangrijker de website of webshop volgens Google moet zijn. Hieronder geven we enkele tips om uw on-site links te optimaliseren en linkbuilding-campagnes te onderhouden.

  • Zet één of meerdere links naar gerelateerde pagina's onderaan uw website of webshop;
  • Gebruik zoektermen (en/of -combinaties) als ankertekst om de links goed te omschrijven;
  • Zorg voor (interne) logische links die relevant zijn aan het onderwerp;
  • Link door naar meer of uitgebreidere informatie; 
  • Pas de no-follow tag toe wanneer er uitgaande links geplaatst worden naar websites die niet teruglinken;
  • Ook bij interne links (onsite) heeft de omschrijvende tekst een meerwaarde; 
  • Link enkel met betrouwbare websites, webshops of blogs;
  • Vraag bij linkbuilding campagnes altijd aan de webmaster voor een correctie anker-tekst op de link naar uw website;
  • Niet het aantal links zijn belangrijk! Kwaliteit boven kwantiteit is de regel bij linkbuilding; 
  • Probeer links te krijgen van websites of webshops met hetzelfde onderwerp; 
  • Wees zelf niet bang om te linken naar andere linkpartners, maar wees selectief; 
  • Maak goed gebruik van uw eigen netwerk ( en dat van uw leveranciers ); 
  • Zie linkbuilding niet als een losse activiteit, maar eerder als het opbouwen van naamsbekendheid voor uw organisatie;
  • Zorg dat uitgaande links naar andere websites altijd in een nieuw venster geopend worden; 
  • Deel kennis op andere websites, blogs en fora en plaats hier uw links; 
  • Probeer links te ontvangen via blogs door te reageren, (re)tweeten en goodwill op te bouwen door mee te werken; 
  • Promoot ook artikels die relevant zijn aan uw branche of nichè via eigen sociale media accounts; 
  • De waarde van links worden bepaald door de autoriteit van de betrokken website of webshop; 
  • Oudere links zijn in de meeste gevallen meer waard. Hoe langer dat er gelinked wordt, hoe beter; 
  • Creëer een Google account en maak een Google+ pagina aan voor u zelf en uw bedrijf en vermeld hier uw links; 
  • Gebruik een link naar uw website op sociale media profielen zoals Facebook, Twitter, Linkedin en Youtube; 
  • Probeer uw website aan te melden bij directories, zoekmachines en startpagina's; 
  • Link nooit met teksten als "lees meer", "meer informatie" en dergelijke, maar zorg voor een duidelijke omschrijving; 
  • Gebruik meerdere verschillende linkteksten, zowel on-site als off-site; 

Content

Hogere posities door content optimalisatie? Jazeker, in zoekmachine optimalisatie (SEO) is content nog steeds KING. Sterker, Quality content is emperor! Zorg dat u elke pagina van uw website of webshop optimaliseert op een eigen set van zoekwoorden (en/of combinaties ervan). Hou bij het optimaliseren van content in gedachten dat uw zoekwoorden in zowel de metadescription, titel en teksten gebruikt worden om überhaupt te kunnen ranken in Google. Hieronder leest u enkele tips om uw content (inhoud) te optimaliseren voor zoekmachine optimalisatie. 

  • Schrijf teksten voor mensen! Niet voor zoekmachines of zg. spiders; 
  • Zorg voor unieke teksten of laat deze opstellen door een tekstschrijver; 
  • Maak gebruik van opmaak van tekst ( vetgedrukt, bulletpoints e.d.);
  • Schrijf teksten niet te kort (maar zeker ook niet te lang) en zorg dat het interessant blijft voor de bezoeker;
  • Gebruik knoppen die navigeren naar meer of specifiekere informatie; 
  • Zorg ervoor dat teksten "lekker lopen" en vloeiend leesbaar zijn; 
  • Maak gebruik van alinea's en koppen; 
  • Vermijd vakjargon en probeer de tekst te schrijven voor de bezoeker; 
  • Geef een duidelijke call-to-action aan of presenteer het contactformulier c.q. informatie; 
  • Maak gebruik van headings; De code van de eerste header is (h1) (en zo verder);
  • De (h1) heeft meer waarde dan de (h2); 
  • Gebruik slechts éénmaal een (h1) per webpagina en werk deze verder uit met onderliggende headings; 
  • Probeer bezoekers te triggeren met uw headings en voorzie deze van zoekwoorden; 
  • Het is raadzaam om zoekwoorden op te nemen in de alt-tekst van logo's, afbeeldingen en andere media; 
  • Keyword density bestaat niet meer. Het is onnodig om uw zoekwoorden telkens terug te laten komen om beter te kunnen ranken; 
  • Verstop geen zoekwoorden in uw content door deze 'onzichtbaar te maken'; 

Techniek

Het is uiteraard van enorm belang dat uw website volgens de juiste (en ook nieuwste) richtlijnen is opgemaakt om te kunnen presteren in Google. Google heeft hiervoor dan ook een uitstekende (gratis) feature bedacht, genaamd Google Webmaster Tools. Samen met uw webbouwer kunt u ervoor zorgen dat uw website of webshop goed kan presteren. Hieronder geven wij enkele tips die noodzakelijk zijn om goed gevonden te kunnen worden in Google. 

  • Meld uw website aan bij Google Webmaster Tools; 
  • Maak tevens gebruik van Google Analytics om de statistieken van uw website goed te kunnen meten; 
  • Stel doelen in bij Google Analytics om te analyseren welke pagina's het beste presteren; 
  • Zorg voor een goede 404 pagina die de bezoeker informeert dat een pagina niet meer bestaat; 
  • Maak gebruik van een 301-redirect wanneer u een URL van een webpagina wilt veranderen; 
  • Neem de homepagina ook altijd op in het menu. Bezoekers begrijpen vaak niet dat het logo ook naar home verwijst; 
  • Zorg voor een professioneel en betrouwbaar design; 
  • Maak gebruik van een zg. Breadcrump op uw website of webshop;
  • Maak gebruik van een zg. Canonical url op uw nieuws, product en detailpagina's;
  • Maak gebruik van responsive technology; Steeds meer bezoekers beginnen hun zoektocht mobiel; 
  • Zorg ervoor dat spiders (o.a. Google) al uw websitepagina's kunnen crawlen d.m.v. een robots.txt bestand in de rootdirectory;
  • Maak gebruik van een sitemap waarmee u de pagina's van uw website of webshop doorgeeft aan o.a. Google; 
  • Zorg voor een duidelijke structuur in uw menu's van uw website of webshop; 
  • Vermijd Flash, zoekmachines en de meeste smartphones kunnen hier slecht mee omgaan; 
  • Vermijd onnodig veel code bovenin de webpagina's; 
  • Verwerk scripts en css in externe bestanden; 
  • Verwerk foto's en bestanden die onderdeel zijn van de opmaak of template in een externe css; 
  • Zorg voor een betrouwbare en snelle hosting van uw website of webshop; 

Tools 

Hieronder hebben wij een lijstje gemaakt van enkele handige tools die het optimaliseren van uw website eenvoudiger maken. Onze eigen internet marketeers maken ook gebruik van deze (gratis) tools. Daarnaast werken onze internet marketeers met een unieke blueprint van internet marketing tools om klanten uit ons portfolio te laten ranken en groeien in Google. 

  • Google Zoekwoordplanner (voor onderzoek naar zoekwoorden);
  • Ubersuggest (voor zoekwoord suggesties); 
  • Google Webmaster Tools (een must voor elke webmaster om fouten te ontdekken);
  • Google Analytics (voor het meten van statistieken); 
  • Open Site Explorer (voor linkonderzoeken); 

Don'ts in SEO

U heeft er vast wel eens van gehoord, black hat SEO. Deze techniek is de "donkere" kant van ons mooie internet marketing vak. Laat u niet verleiden door internet marketeers die "beloven" een speciale band te hebben met Google. Hoewel internet marketeers vaak waardevolle diensten en services kunnen bieden, hebben enkele onetische internet marketeers de sector echter een slechte naam bezorgd door hun zéér agressieve marketingstrategieën en hun pogingen zoekresultaten op een oneerlijke manier te manipuleren. Dit wordt ook wel "black-hat-seo" genoemd. Wanneer de richtlijnen van Google worden geschonden door bepaalde activiteiten kan dit een negatieve aanpassing van de aanwezigheid van uw website in Google tot gevolg hebben (penalty) of erger, dat uw website of webshop volledig uit de organische zoekresultaten van Google wordt verwijderd. Voordat u zaken gaat doen met een internet marketeer, zorg ervoor dat u goed geïnformeerd bent en het bedrijf waarmee u zaken doet de richtlijnen van Google volgt. 

Enkele zaken die u absoluut moet vermijden; 

  • Verstop geen zoekwoorden achter afbeeldingen of in uw template; 
  • Verstop ook zeker geen links; 
  • Koop geen links! Betaalde links worden niet gewaardeerd door Google; 
  • Kopieër geen teksten van andere websites of auteurs; 
  • Pas geen over-optimalisatie toe door keyword-stuffing; 
  • Maak geen website zelf met "gratis" software wanneer de kennis ontbreekt; 
  • Meld uw website niet "zomaar" ergens aan;
  • Geloof niet alles wat er geschreven is op het Internet, maar check uw bronnen of raadpleeg een specialist; 

Meer weten over zoekmachine optimalisatie? 

Onze internet marketeers hopen u enige richting te hebben gegeven met bovenstaande tips voor zoekmachine optimalisatie. Wij begrijpen als geen ander dat ons vak specifiek is en vaak veel werk met zich mee brengt. Wilt u daarom liever de zoekmachine optimalisatie van uw website of webshop door specialisten laten verzorgen? Neem dan direct contact met ons op! Onze internet marketeers helpen u graag verder. 

 

Contact & Bedrijfsinformatie

Mediazo! B.V. 
 
+31-(0)85-401 29 44

Mediazo! BV is ingeschreven bij de kamer van koophandel onder nummer 14634070

Direct reageren op zoekmachine optimalisatie door mediazo!

Heeft u nog vragen na het bekijken van onze website, neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Partner Badge
Xolphin