7 mogelijke fouten in het bestelproces! Check uw webwinkel!

3 min. lezen

Overzicht

Bezoekers haken af bij een ingewikkeld checkout-proces waarin zij veel vragen moeten beantwoorden. Het invullen van bankgegevens is ook een reden om weg te klikken, terwijl de bezoeker dicht bij de aanschaf is. Door uw checkout te versimpelen verhoogt u uw omzet, doordat er minder mensen tijdens het bestelproces afhaken.

Hoe simpeler u het checkout-proces maakt, hoe makkelijker het voor de klant is om een bestelling te doen. Toch moet u informatie vragen aan de klant, bijvoorbeeld zijn adres. Het is zaak om daar een balans in te vinden, dat doet u in ieder geval door de volgende punten te voorkomen.

1. Extra verzend- en administratiekosten

Een bezoeker heeft op uw website een product uitgekozen van € 35, een scherpe prijs, waardoor de bezoeker voor uw webwinkel heeft gekozen. Hij stopt het product in het  winkelwagentje en gaat naar de betaalpagina. Daar blijkt de totaalprijs opeens € 10 duurder te zijn, omdat de webwinkel nog administratie- en verzendkosten berekent. In dit geval is de kans groot dat de potentiële klant afhaakt, omdat het onverwachte kosten zijn. Maak meteen bij het begin van het bestelproces duidelijk wat de kosten zijn die de klant kan verwachten. Dat voorkomt irritatie bij de klant.

2. Verzendtijd

Door vrij exact aan te geven wanneer een klant zijn bestelling kan verwachten, neemt u opnieuw een twijfelpunt weg bij de bezoeker. Als tijdens het bestelproces blijkt dat een product niet op voorraad is, is de kans groot dat de bezoeker wegklikt. Zorg ervoor dat de levertijden duidelijk zijn, bijvoorbeeld door te zeggen: “Vóór 19.00 uur besteld is morgen bezorgd.”

3. Snelheid

Het checkout-proces is een moment dat de klant snel zal afhaken als uw site langzaam is. Een langzame website zorgt voor tientallen procenten minder omzet. Het is al snel te langzaam, want een pagina die er langer dan één seconde over doet om te laden, zorgt al voor een deuk in het vertrouwen van de consument.

4. Aantal pagina’s

Maak het checkout-proces inzichtelijk voor uw klant. Dat is meteen een goede test voor het bestelproces van uw webwinkel. Heeft een webwinkel meer dan vijf pagina’s om een bestelling af te ronden, dan is de kans erg klein dat een klant volhoudt. Zorg ervoor dat het checkout-proces niet teveel pagina’s bevat en maak dat meteen inzichtelijk door aan te geven in welke stap de bezoeker zich bevindt en welke stappen er nog komen.

5. Account aanmaken

Eén van die pagina’s is het formulier waarop de bezoeker gegevens moet achterlaten. Zeven op de tien online consumenten maakt zich weleens zorgen over zijn privacy. Het helpt dan niet als die mensen een uitgebreid registratieformulier moeten invullen als zij op het punt van een transactie staan. Wees voorzichtig met het aanmaken van accounts, ook al levert het u veel waardevolle informatie op. Het herhaaldelijk in moeten vullen van de registratieformulieren is voor de helft van de online consumenten zelfs een reden om het winkelwagentje te verlaten. Geef de klant de keuze om een account aan te maken of om eenmalig de hoogstnodige gegevens in te vullen.

6. Gegevens

In het verlengde van het registreren ligt het vragen van gegevens. De bezoeker moet een keer zijn naam en adres invullen, daar ontkomt hij niet aan. Zorg ervoor dat u alleen de hoogstnodige gegevens verplicht maakt. Als een klant teveel gegevens moet invullen wekt dat irritatie op. Heeft u de gegevens van de klant al in bezit, vul die dan automatisch in.

7. Aantal betaalmogelijkheden

Een webwinkel die iDeal, Bankoverboeking en creditcardbetalingen accepteert straalt meer vertrouwen uit dan een webwinkel met slechts één betaalmogelijkheid. Zorg ervoor dat de bezoeker in ieder geval kan kiezen. Hij heeft dan zelf de keuze welk betaalmiddel voor hem het makkelijkste is. Wel kunt u ervoor kiezen om extra geld te vragen voor de duurdere creditcardbetalingen, maar zorg ervoor dat er minimaal één betaalmiddel is dat qua kosten al bij de totaalprijs is inbegrepen.

Is uw webwinkel ook op orde? Laat de specialisten van MediaZo! u vrijblijvend advies uitbrengen. Neem eens contact op!

Bron: checklistwebwinkel.nl

Publicatiedatum 30/10/2012