8 Tips om de bedank pagina (na aanschaf) van je webwinkel te optimaliseren

3 min. lezen

Overzicht

Als webwinkelier ben je voortdurend bezig met het optimaliseren van de conversie van bezoeker naar koper. Maar na het binnenhalen van de klant, houdt het optimaliseren niet op. Veel webwinkeliers onderschatten de kracht van de bedankpagina. In dit artikel 8 tips en voorbeelden ter inspiratie om de bedankpagina van je webshop te optimaliseren.

Tip 1. Verleid klanten om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief

De gebruiker heeft net veel energie in je bestelproces gestoken en is verheugd dat alles goed is verlopen en dat de bestelling is gelukt. Direct na zo’n ‘feel good’-moment is de kans dus veel groter dat hij ingaat op je verzoeken. Maak actief gebruik van dit moment, door de gebruiker de mogelijkheid te bieden zich in te schrijven voor je nieuwsbrief. Wijs de gebruiker daarbij natuurlijk wel op de voordelen die dit biedt.

Tip 2. Maak het makkelijk om de aankoop te delen via social media

Wanneer de klant zijn bestelling heeft geplaatst, heeft hij een soort ‘euforisch’ en ‘blij’ gevoel. De bezoeker heeft immers de transactie afgerond en is dus duidelijk enthousiast over de aankoop. Benut dit unieke moment om het je klant zo makkelijk mogelijk te maken zijn of haar enthousiasme te delen via social media. Vooral met ‘high-involvement’-producten is de kans hoog. Bied je klanten de mogelijkheid om de aankoop te delen via sociale media

Tip 3. Breng gerelateerde producten of diensten onder de aandacht

Klanten die net een order hebben geplaatst, hebben een heel hoge attentiewaarde. Benut dit moment om gerelateerde producten of diensten onder de aandacht te brengen.

Tip 4. Benut upsell- en cross sell-mogelijkheden

Op het moment van aankoop ken je de interesse van jouw klant. Je hebt hiermee waardevolle informatie in handen. Je hoeft immers niet in te schatten wat jouw bezoeker interesseert, zoals je bijvoorbeeld op je productpagina doet, maar je hebt 100% zekerheid! 

Tip 5. Bied kortingscoupons aan voor een volgende aankoop

Klanten die in jouw webwinkel een transactie afronden, kiezen bewust voor jouw webwinkel en en hebben daar dus vertrouwen in. Als je de klant dan ook nog eens een korting aanbiedt voor een volgende aankoop, wordt hij extra verleid om opnieuw in je webwinkel te kopen. Veel webwinkels passen dit principe toe door bij de verzending van het pakketje een tegoedbon of kortingsbon mee te sturen, maar dat kan natuurlijk ook op de bedankpagina.

Tip 6. Vraag je klant hoe je je webwinkel kunt verbeteren

Klanten hebben jouw webshop beleefd en ervaren. Jouw klanten beschikken dus over een schat aan informatie. Hoogstwaarschijnlijk zijn ze tevreden over je webshop, anders hadden ze niet besteld, maar ze zullen ook vast tips hebben over hoe het nog beter kan.

Ook kunnen ze bij je aangeven op welke momenten ze hebben getwijfeld over de aankoop in je webshop. Waren dit de verzendkosten? Lukte het niet om te bestellen via de iPad? Was bepaalde informatie niet duidelijk genoeg? Kortom: waardevolle informatie van je klanten, die je kunt gebruiken om je webwinkel te verbeteren! Vraag je klanten dus daarom op de bedankpagina om feedback.

Tip 7. Informeer je klant en benadruk je service

Veel webwinkels laten de kans onbenut om hun klanten, na het afronden van de bestelling, het ultieme servicegevoel te geven. Ook worden kansen niet benut om de onzekerheid van de klant te verminderen, door hem van de juiste informatie te voorzien. ‘After-sales’ is minstens zo belangrijk als het binnenhalen van de conversie! Benut de bedankpagina in de eerste stap naar de perfecte ‘after-sales’!. 

Tip 8. Benadruk je fysieke winkels

En tot slot, ben je een cross-channel retailer en heb je fysieke winkels? Benadruk die dan zeker. Je hebt op de bedankpagina de aandacht van jouw klant, dus dat is een mooi moment om je fysieke winkel(s) nog eens onder de aandacht te brengen. Dus benadruk je fysieke winkels.

Bron: Frankwatching

Publicatiedatum 04/07/2012