In dit artikel een drietal minder bekende mogelijkheden van Facebook advertising.
Mobile App Install Ads verschijnen in het mobiele nieuwsoverzicht van gebruikers en leiden meteen naar de Google Play of iTunes store. Hiermee is dit type Facebookadvertenties uitermate geschikt voor het genereren van nieuwe downloads van je mobiele app of meer interactie onder je huidige gebruikers. De targeting is per device en operating systeem in te stellen. Je kunt er ook voor kiezen om de advertenties alleen te laten zien als de gebruiker gebruik maakt van een Wifi-verbinding. Wil je meten hoeveel downloads deze advertenties genereren, dan is het wel noodzakelijk om de Facebook SDK code in de app te installeren (uitleg vind je hier).
Met custom audiences (aangepast publiek) kun je bepaalde groepen gebruikers targeten op basis van e-mailadres, telefoonnummer of Facebook ID. Deze optie is dus heel geschikt om (ex-)klanten waar je een e-mailadres of telefoonnummer van hebt, te bereiken. Het is bijvoorbeeld mogelijk om jouw nieuwsbriefabonnees een specifiek bericht te laten zien. Of een deel van jouw klantenbestand een update met een specifieke boodschap en/of actie te geven. Je kunt met de inzet van custom audiences ook een bepaald publiek uitsluiten, om bijvoorbeeld te voorkomen dat jouw huidige klanten een aanbieding voor nieuwe klanten zien.
Facebook biedt marketeers de mogelijkheid om specifieke interesses in te vullen, de zogenaamde precieze interesses. Daarnaast biedt ze ook de mogelijkheid om gebruik te maken van brede categorieën. Dit zijn door Facebook ingedeelde groepen gebruikers op basis van informatie die zij delen met het netwerk. Het aantal brede categorieën is onlangs fors uitgebreid. Een greep uit de momenteel te targeten categorieën:
De lijst met brede categorieën is intussen flink. Helaas geeft Facebook zelf geen duidelijk overzicht van alle brede categorieën of wijzigingen in deze lijst.
De mogelijkheden om te adverteren op Facebook worden steeds uitgebreider en veranderen continu. Daarom zijn lang niet alle mogelijkheden bij alle adverteerders bekend. Terwijl bovenstaande opties (maar bijvoorbeeld ook nóg nieuwere mogelijkheden zoals Lookalike audiences, Partner Categories en retargeting) zeer effectief kunnen zijn om gebruikers specifiek te benaderen.
Bron: Emerce.nl