menu

Wat kunnen we leren van LinkedIn zijn e-mail marketing

Overzicht

LinkedIn is

Voorbeelden van e-mails

Laten we eerst eens kijken naar de verschillende e-mails die door LinkedIn worden verzonden. Een korte opsomming;

  • Je bent bekeken: wie hebben je profiel bekeken;

  • Connection update: de e-mail die je ontvangt als je met iemand gelinkt bent;

  • Thought leaders / influencers: de toppers van de wereld in de spotlight;

  • Vacatures voor jou: overzicht van vacatures afgestemd op je profiel;

  • Company pages: informatie en tips voor verbeteringen;

  • Promotioneel: over het algemeen voor een premium-account.

Je bent bekeken

De mens is van nature een nogal nieuwsgierig. Dat alleen al maakt LinkedIn populair. Want we zoeken allemaal wel eens een persoon op voordat we de telefoon pakken, om te weten wie we voor ons krijgen als we bellen. LinkedIn speelt daar heel handig op in, door via e-mail te laten wie er naar jouw profiel hebben gekeken. En dat wekt je interesse.

In de e-mail laten ze een aantal van deze mensen zien en krijg je een overduidelijke call-to-action, “See more”. Twee woorden die je bijna niet kunt weigeren. De inhoud van de boodschap is personalisatie van het allerhoogste niveau. Naam, foto en functie van mensen die jou hebben bekeken zijn in één oogopslag helder. 

LinkedIn snapt het e-mailmarketingspel heel goed. Ze weten als geen ander dat relevante en persoonlijke boodschappen leiden tot meer conversie. Het product LinkedIn IS hun CRM-systeem. Met de landingspagina is ook niets mis. Je ziet welke mensen er naar je profiel hebben gekeken, zonder dat ze je alles vertellen en je krijgt inzicht in hoe je over de tijd bekeken wordt. Gelijktijdig wordt de daadwerkelijk call-to-action gecommuniceerd: “Neem een premium-account”. Oftewel: word betalende klant. Op dat moment realiseer je je dat je inderdaad nog maar een prospect bent van LinkedIn. Hun doel is uiteindelijk om je toe te voegen als betalende klant.

Het aantal betalende abonnees is een belangrijk cijfer voor LinkedIn. Zoals we zullen zien in andere e-mails is dit een terugkerende call-to-action. En zeer begrijpelijk, als je bedenkt hoeveel omzet hiermee gemoeid is.

Belangrijkste les uit deze e-mail

Kijk welke informatie jij in je databases hebt van klanten en prospects. Op welke manier zou je die informatie kunnen inzetten om relevantere, misschien wel prikkelende, e-mails te versturen?

Connection Update

Het volgende type e-mails zijn de connection e-mails. Zodra je verbonden bent met een nieuw persoon, krijg je hierover bericht. Weer een moment van aandacht in je inbox voor LinkedIn. De woordkeuze van LinkedIn is wel bijzonder. Gefeliciteerd? Waarom gefeliciteerd? Dat doe je toch met een verjaardag, een bruiloft of iets anders feestelijks? Niet wanneer je connect op een sociaal netwerk. Maar de woordkeuze geeft je wel een goed gevoel. Alsof er iets bereikt is.

Een prima zet is het toevoegen van een aantal van de relaties van de persoon waarmee je zojuist bent geconnect. En niet alleen personen, maar ook bedrijven of groepen die de persoon in kwestie volgt. Dat maakt natuurlijk dat je gaat kijken of daar nog iemand tussenzit die mogelijk interessant is in je netwerk. En zo ja, dan stuur je die toch ook gewoon een uitnodiging. De snelle groei van LinkedIn, en alle andere sociale netwerken, is steeds beter te begrijpen op die manier.

Belangrijkste les uit deze e-mail

Welke momenten heb jij met klanten waarin het de moeite waard is om ze te bedanken, te feliciteren, te complimenteren? Kijk of je dit soort momenten kunt aangrijpen om mensen een goed gevoel te geven.

Thought leader e-mails en Influencer mails

Met deze e-mails wordt LinkedIn steeds meer een uitgever. En waar haalt een uitgever veel van zijn traffic vandaan? Juist, e-mail. Want dat is hoe je veelal op sites als deze terechtkomt.

e mailings

De e-mail is mooi vormgegeven met mooie foto’s en weinig tekst. De titel is “What’s on Richards Branson’s desk?”. Met direct een call-to-action in het bekende geel. De e-mail toont verder nog drie grote namen, waaronder Arianna Huffington en Deepak Chopra. Wat ligt er hun bureau, en ja dat verleidt natuurlijk wel tot het doorklikken.

Belangrijkste les uit deze e-mail

Niet alleen LinkedIn, maar alle organisaties worden steeds meer een uitgever. Bedenk welke content binnen jouw organisatie van waarde is. Hoe kun je mensen helpen met jouw content? Hoe kun je partijen meer betrekken bij jouw organisatie met goede content

Vacatures voor jouw profiel

De grote hoeveelheid informatie die LinkedIn van je heeft, is de droom van elke recruitmentorganisatie. Je leeftijd, opleiding, functie zijn allemaal kenmerken op basis waarvan zij prachtige matches kunt maken. De eenvoudige, maar strakke layout van de e-mail nodigt uit tot doorklikken. En dat doe je toch snel als je het in je huidige functie niet helemaal naar je zin hebt.

De e-mail is eenvoudig en de boodschap zeer relevant, omdat hij helemaal is toegespitst op jouw situatie. LinkedIn maakt een mooie combinatie van de data die ze van jou hebben en de vacatures op recruitment pagina’s van organisaties.

Company pages

Bedrijfspagina’s, de zogenaamde company pages, spelen een steeds belangrijkere rol op LinkedIn. Zeker nu het sinds oktober 2012 mogelijk is om statusupdates te versturen naar degenen die jouw bedrijfspagina volgen. Wanneer je een bedrijfspagina hebt gemaakt, wil LinkedIn uiteraard dat die pagina je organisatie zoveel mogelijk oplevert. Dus krijg je statusupdates over het aantal volgers, je bereik en andere statistieken.

Maar ook e-mails met tips waarmee je jouw bedrijfspagina’s kunt verbeteren.

De lengte van de boodschap is erg prettig, de call(s)-to-action zijn overduidelijk en de boodschap is zeer relevant. Het gaat ten slotte over het succes van jouw bedrijfspagina. Een mooie e-mail die gebruikers helpt om het product LinkedIn beter te gebruiken. 

Belangrijkste les uit deze e-mail

Denk eens na hoe jouw organisatie e-mail zou kunnen inzetten om klanten te helpen bij het gebruik van je producten. Vooral wanneer je veel klanten hebt, is het lonend om dit te doen met geautomatiseerde e-mailberichten.

Promotioneel

De volgende groep e-mails zijn promotionele e-mails. Het doel van al deze e-mails is ervoor te zorgen dat je upgradet naar een premium LinkedIn-account. De e-mail begint zeer goed met het woordje “free” in de call-to-action. Daarnaast word je gelijk getriggerd door de woorden “only 2 days left!” Met een uitroepteken welteverstaan. De inleiding is persoonlijk en begint met een bedankje voor het trouwe lidmaatschap. Super! Vervolgens een opsomming van wat je krijgt als je upgradet en een mooie button die in het oog springt en de call-to-action herhaalt.

Het enige dat zwak is aan deze e-mails, is dat ze maar blijven komen, zonder echte verandering in het aanbod. Iedere keer weer is er de urgentie, die je na de tweede keer natuurlijk niet meer gelooft. En bij een derde keer doet dit afbreuk aan het merk LinkedIn. Ja hoor, natuurlijk, nog maar twee dagen en dan MOET ik beslissen. Een prima e-mail dus, maar de aanbieding is wat eenzijdig.

Belangrijkste les uit deze e-mail

Een heldere call-to-action met urgentie blijft alleen overeind als het inderdaad zo urgent blijkt als jij als bedrijf hebt aangegeven.

Neem direct contact om meer informatie of uitleg!


Bron: Frankwatching.com

Publicatiedatum 08/08/2013
Partner Badge Xolphin