menu

Winkelen in de toekomst, met 1 druk op de knop

Overzicht

In de auto, onderweg naar het werk, zie je op een billboard een leuk jurkje. Via

Digitalisering detailhandelslandschap

Het detailhandelslandschap verandert in een snel tempo. Cross-channel is dé hit van 2012 en ook de manier waarop consumenten boodschappen doen wordt steeds bijgesteld. De digitalisering van de detailhandel heeft de afgelopen jaren voor veel veranderingen gezorgd en verwacht wordt dat dit de komende jaren alleen nog maar zal gaan veranderen. Klanten willen namelijk steeds meer bepalen wat ze waar en wanneer willen doen.

Mensen willen steeds meer invloed hebben op de momenten waar en wanneer zij hun boodschappen kunnen kopen en afhalen. Dit komt mede doordat steeds meer werknemers tegenwoordig invloed hebben op de eigen werktijden. Dit betekent dat men steeds meer op tijden gaat werken die voor hen prettig zijn. Het feit dat mensen steeds meer dingen in het koopproces zelf willen beïnvloeden zorgt voor veranderingen in het aankopen en bezorgen van producten. Dit zien we aan de ontwikkelingen die plaatsvinden bij pakketbezorgers. Zo zien we dat DPD pakketservice toewerkt naar de situatie dat mensen tot op het uur nauwkeurig het bezorgmoment van hun pakket kunnen bepalen. Daarnaast is er een duidelijke stijging van aankopen via een smartphone of tablet te zien. Consumenten zijn ‘always on’ en kunnen zich dus de gehele dag oriënteren. Zij bepalen zelf wanneer zij producten bekijken en bestellen.

Hoe kunnen retailers flexibeler omgaan met deze verandering? En hoe spelen zij in op de trend dat consumenten ‘always on’ zijn? Een van de opties waar winkeliers voor kunnen kiezen is billboard shopping. Het idee is simpel. Op openbare plekken worden op billboards en/of posters diverse boodschappen afgebeeld waar producten gescand en gekocht kunnen worden. Zo kunnen mensen bijvoorbeeld tijdens het wachten op de trein hun dagelijkse boodschappen doen.

Twee succespilots

Afgelopen augustus lanceerden Tesco en Ocado trials met deze nieuwe vorm van shoppen. In Zuid-Korea opende Tesco de eerste virtuele winkel ooit. Consumenten konden in deze virtuele winkel, op het metrostation van Seonreung, producten scannen en de bezorging hiervan zelf regelen simpelweg door de barcodes (QR codes bijvoorbeeld) van de producten te scannen met hun smartphone. In de virtuele winkel werden meer dan 500 producten getoond die gescand konden worden door middel van de Homeplus-app. Orders die voor 13.00 uur gedaan werden, werden dezelfde dag nog bezorgd.

Een ander experiment vond in London plaats. Ocado plaatste de virtuele store midden in het centrum van deze stad. De shop had het uiterlijk van een etalage waarop enkele van de meeste populaire producten op werd getoond. De producten konden gescand worden door middel van de Ocado on the Go-app. De dag erna werden de producten thuis afgeleverd.

Dat de twee pilots van de retailers goed werden ontvangen blijkt wel uit het feit dat beide retailers kort daarna een tweede virtuele winkel openden. Tesco plaatste haar tweede virtuele winkel in de aankomsthallen van een station in Seoul en Ocado opende haar tweede virtuele winkel in Bristol.

Het is nog slechts een kwestie van tijd voordat men ook in Nederland op deze manier gaat shoppen. Bart Smit introduceerde in december al een vorm van billboards hopping. Producten werden gescand waarna de consument terecht kwam op de desbetreffende pagina van het product. Het stuk speelgoed kon direct worden besteld en werd de volgende dag thuis afgeleverd.

Ahold is in de Verenigde Staten begonnen met experimenteren. Een van Aholds dochterondernemingen heeft sinds begin dit jaar shopping billboards hangen op en rond de perrons in Philadelphia. Ook in Chicago kan men sinds begin deze maand boodschappen halen door middel van het scannen vanaf een billboard.

De toekomst

Dat het fenomeen billboard shopping serieus wordt genomen blijkt wel uit het rapport van de ABN AMRO. Voor 2015 wordt verwacht dat bijna een kwart van de Nederlanders een deel van zijn aankopen gaat doen via het scannen van producten op billboards. Ook Rabobank verwacht veel van deze nieuwe manier van shoppen. Zij hebben hun mobiele applicatie MyOrder onlangs uitgebreid met een scantoepassing. Deze optie maakt het laagdrempelig voor retailers om aan billboard shopping te gaan doen.

Wanneer jij als retailer nog niet overtuigd bent van het fenomeen billboard shopping hier nog even snel de voordelen op een rij:

  • Involvement: mensen bij het merk betrekken zonder dat zij in de offline of online winkel hoeven te zijn.

  • Kostenbesparend: goedkoper om ruimte voor een billboard te huren dan ruimte voor een winkel.

  • Gemak: door het de klant makkelijk te maken, kopen ze vaker en meer.

  • Impuls: ideale mogelijkheid om impuls kopers te bereiken.

Kortom: als retailer ben je gewaarschuwd. Het retaillandschap zal nog enorm gaan veranderen, dus zorg dat je vooraan staat bij deze veranderingen. Wacht niet af tot het moment daar is, want dan ben je te laat. Neem direct contact met ons op voor meer informatie!

Bron: frankwatching.com

Publicatiedatum 29/05/2012

TXT_GALLERY_ATTACHED

Partner Badge Xolphin