Retargeting wordt door de meeste webshops al ingezet. Daarom wil ik in dit artikel graag 6 prakische tips met u delen om een retargeting-campagne succesvol te maken.
De meeste retargeting-campagnes hebben als doel om bezoekers die niet geconverteerd zijn (dus geen aanschaf hebben gedaan in uw webshop) alsnog te laten converteren. Maar vergeet niet dat er ook een groep is die al wel geconverteerd is. U wilt bezoekers die zojuist iets hebben gekocht niet alsnog een advertentie van dit product laten zien. Enerzijds kost het u geld terwijl dit geen nieuwe conversie zal opleveren, anderzijds kan het leiden tot irritatie bij uw klant. Maak dus altijd een apart segment aan voor bezoekers die al geconverteerd zijn. U kunt dit segment uitsluiten in uw standaard campagne, maar u kunt dit ook juist gebruiken voor specifieke campagnes (zie tip 6).
Het grote voordeel van retargeting is dat uw doelgroep zo exact bepaald is, waardoor snel goede resultaten kunnen worden geboekt. Maar u moet voorkomen dat u uw advertenties te vaak aan dezelfde bezoeker laat zien. Er zijn verschillende mogelijkheden om een maximum te stellen aan het aantal vertoningen (frequency cap). Zo kunt u kiezen voor een maximum aantal vertoningen per dag per gebruiker, maar u kunt ook instellen dat er een bepaalde periode moet zitten voordat deze gebruiker weer uw advertentie krijgt te zien. De geavanceerde platformen gebruiken daarnaast automatische optimalisatie waardoor minder wordt geboden indien de gebruiker de advertentie al vaak heeft gezien. Hierdoor voorkomt u onnodige uitgaven en irritatie bij de gebruiker.
Ruim een kwart van alle online advertentieruimte wereldwijd is afkomstig van Facebook. Facebook heeft sinds een klein jaar haar advertentieruimte beschikbaar gesteld voor retargeting. Maak hier gebruik van! Door het grote aantal impressies en het feit dat er nu nog relatief weinig concurrentie is (in vergelijking met Google) worden er lage tarieven betaald voor adverteren op Facebook. Het doorklikpercentage ligt op Facebook lager dan bij retargeting op andere websites, maar de lage kliktarieven compenseren dat ruimschoots.
Van tevoren is moeilijk te voorspellen hoe uw advertentie zal scoren bij uw doelgroep. Maak daarom altijd gebruik van verschillende advertenties. Hiermee kunt u eenvoudig A/B-testen en na verloop van tijd kunt u de minst presterende advertenties uit de campagne halen. De verschillen per advertentie kunnen groot zijn. Eenvoudige A/B-testen kunnen het succes van uw campagne eenvoudig vergroten.
Naast A/B-testen is het ook verstandig om verschillende advertenties aan uw doelgroep te kunnen laten zien. De gebruiker zal uw advertentie meerdere malen zien. Voorkom 'moeheid' voor uw advertentie en probeer te variëren in uw uitingen.
Waar in de funnel is uw bezoeker afgehaakt? Heeft de bezoeker alleen uw homepage heeft bezocht of is deze bezoeker pas afgehaakt bij het winkelmandje? De fase in deze funnel bepaalt de uiting van uw advertentie en de tijd dat u deze bezoeker een advertentie laat zien.
De meeste retargeting-campagnes hebben als doel om niet-geconverteerde bezoekers alsnog te laten converteren. Indien u uw bezoekers op een goede manier segmenteert zijn er meer interessante mogelijkheden:
Bron : twinklemagazine.nl