menu

6 praktische tips voor succesvolle retargeting

Overzicht

Uw webshop krijgt dagelijks vele bezoekers. Maar hoeveel daarvan gaan ook daadwerkelijk over tot een aankoop? Als uw webshop is zoals de meeste webshops, dan ligt dat rond de 2 procent. Retargeting maakt het mogelijk om de overige 98 procent, die al interesse heeft getoond in uw merk of uw producten, te benaderen met een advertentie en alsnog te laten converteren.

Retargeting wordt door de meeste webshops al ingezet. Daarom wil ik in dit artikel graag 6 prakische tips met u delen om een retargeting-campagne succesvol te maken.

1. Houd rekening met bezoekers die wél kopen

De meeste retargeting-campagnes hebben als doel om bezoekers die niet geconverteerd zijn (dus geen aanschaf hebben gedaan in uw webshop) alsnog te laten converteren. Maar vergeet niet dat er ook een groep is die al wel geconverteerd is. U wilt bezoekers die zojuist iets hebben gekocht niet alsnog een advertentie van dit product laten zien. Enerzijds kost het u geld terwijl dit geen nieuwe conversie zal opleveren, anderzijds kan het leiden tot irritatie bij uw klant. Maak dus altijd een apart segment aan voor bezoekers die al geconverteerd zijn. U kunt dit segment uitsluiten in uw standaard campagne, maar u kunt dit ook juist gebruiken voor specifieke campagnes (zie tip 6).

2. Limiteer het aantal vertoningen

Het grote voordeel van retargeting is dat uw doelgroep zo exact bepaald is, waardoor snel goede resultaten kunnen worden geboekt. Maar u moet voorkomen dat u uw advertenties te vaak aan dezelfde bezoeker laat zien. Er zijn verschillende mogelijkheden om een maximum te stellen aan het aantal vertoningen (frequency cap). Zo kunt u kiezen voor een maximum aantal vertoningen per dag per gebruiker, maar u kunt ook instellen dat er een bepaalde periode moet zitten voordat deze gebruiker weer uw advertentie krijgt te zien. De geavanceerde platformen gebruiken daarnaast automatische optimalisatie waardoor minder wordt geboden indien de gebruiker de advertentie al vaak heeft gezien. Hierdoor voorkomt u onnodige uitgaven en irritatie bij de gebruiker.

3. Gebruik Facebook

Ruim een kwart van alle online advertentieruimte wereldwijd is afkomstig van Facebook. Facebook heeft sinds een klein jaar haar advertentieruimte beschikbaar gesteld voor retargeting. Maak hier gebruik van! Door het grote aantal impressies en het feit dat er nu nog relatief weinig concurrentie is (in vergelijking met Google) worden er lage tarieven betaald voor adverteren op Facebook. Het doorklikpercentage ligt op Facebook lager dan bij retargeting op andere websites, maar de lage kliktarieven compenseren dat ruimschoots.

4. Gebruik en test verschillende advertenties

Van tevoren is moeilijk te voorspellen hoe uw advertentie zal scoren bij uw doelgroep. Maak daarom altijd gebruik van verschillende advertenties. Hiermee kunt u eenvoudig A/B-testen en na verloop van tijd kunt u de minst presterende advertenties uit de campagne halen. De verschillen per advertentie kunnen groot zijn. Eenvoudige A/B-testen kunnen het succes van uw campagne eenvoudig vergroten.

Naast A/B-testen is het ook verstandig om verschillende advertenties aan uw doelgroep te kunnen laten zien. De gebruiker zal uw advertentie meerdere malen zien. Voorkom 'moeheid' voor uw advertentie en probeer te variëren in uw uitingen.

5. Houd rekening met de funnel

Waar in de funnel is uw bezoeker afgehaakt? Heeft de bezoeker alleen uw homepage heeft bezocht of is deze bezoeker pas afgehaakt bij het winkelmandje? De fase in deze funnel bepaalt de uiting van uw advertentie en de tijd dat u deze bezoeker een advertentie laat zien.

  • Uiting adverentie: De bezoeker die uw homepage heeft bezocht laat u een algemene advertentie zien. De bezoeker die is afgehaakt bij uw winkelmandje kunt u een advertentie laten zien van dit specifieke product of een advertentie waarin u laat zien geen verzendkosten in rekening te brengen. Hiermee probeert u deze bezoeker alsnog over de streep te trekken. 
  • Tijd: De bezoeker die tot de laatste fase in de conversiefunnel is gekomen, zal op korte termijn dit (vergelijkbare) product ook willen kopen. Bij u of bij een concurrent. De periode waarnu dat u deze bezoeker een advertentie wilt laten zien is daarom korter dan bij een bezoeker van uw homepage. De bezoekers van de homepage zitten nog in de oriëntatiefase en hier wilt u voor langere tijd 'top of mind' blijven. 

6. Wees creatief met retargeting

De meeste retargeting-campagnes hebben als doel om niet-geconverteerde bezoekers alsnog te laten converteren. Indien u uw bezoekers op een goede manier segmenteert zijn er meer interessante mogelijkheden:

  • Cross- of upselling: u kunt bezoekers die geconverteerd zijn uitsluiten voor uw campagne. Maar waarom zou u deze bezoeker niet proberen te overtuigen van een bijpassend product of accessoire bij dit product?
  • Reviews: u wilt graag reviews van de gekochte producten verzamelen. Zet een campagne op om geconverteerde bezoekers een advertentie te tonen met een 'trigger' om een review achter te laten op uw eigen site.
  • Vacature: uw bezoekers zijn niet alleen uw klant, maar ze kunnen ook uw nieuwe collega worden. In plaats van te betalen voor vacaturebanken, laat u uw vacature in een advertentie zien aan al uw eerdere bezoekers.
  • Acties: uw zomeractie kunt u eenvoudig onder de aandacht brengen van al uw eerdere bezoekers. Richt de advertentie hier niet op één product, maar laat al uw eerdere bezoekers weten dat uw uitverkoop is begonnen.

Bron : twinklemagazine.nl

Publicatiedatum 28/08/2013

TXT_GALLERY_ATTACHED

Partner Badge Xolphin