menu

Denk aan SEO bij het verplaatsen van je content

Overzicht

Je website is ge

Wees voorzichtig met het aanpassen van URL’s

Het aanpassen van URL’s kan een behoorlijke klus zijn en kan ook nare gevolgen hebben, wanneer er iets vergeten of iets verkeerd gedaan wordt. De Rabobank heeft bijvoorbeeld in 2006 zo’n fout begaan. Ze scoorden op zeer competitieve zoekwoorden bijzonder goed, bijvoorbeeld op: lenen, lening, krediet, persoonlijke lening en doorlopend krediet. Bij het lanceren van de nieuwe website, met een volledige nieuwe URL-structuur, waren ze vergeten om de oude URL’s door te verwijzen naar de nieuwe URL’s. Gevolg? Alle zoekresultaten op hoge posities die de Rabobank bezat, kwamen uit op een ‘niet gevonden 404-pagina’. Door deze actie is de Rabobank op die eerder genoemde termen weggezakt van de eerste twee pagina’s in de zoekresultaten van Google, waardoor ze een groot aantal bezoekers misliepen.

Ook de Belastingdienst heeft aan het begin van dit jaar een nieuwe website gelanceerd. Zij hebben wel enkele doorverwijzingen ingesteld, maar niet de juiste soort doorverwijzing (een 302 doorverwijzing, dus tijdelijke, in plaats van een permanente 301-doorverwijzing). Zo stond er bijvoorbeeld op de website van de Rijksoverheid een link naar veelgestelde vragen op de website van de Belastingdienst, maar deze waren ze ‘vergeten’ door te verwijzen.

Voorzichtigheid is dus geboden bij het veranderen van de URL’s, zeker wanneer de volledige URL-structuur van de website gaat veranderen.

Doorverwijzingen: Gebruik een 301!

Het belangrijkste is ervoor te zorgen dat zowel de bezoeker als de zoekmachine begrijpt dat de pagina is verplaatst naar een nieuwe locatie. Je kunt dit aangeven door middel van een 301-doorverwijzing. Met deze doorverwijzing worden de bezoeker en de zoekmachinerobot netjes doorgestuurd naar de nieuwe pagina én hiermee is het meteen duidelijk dat het een permanente verhuizing betreft.

Waarom een 301 voor SEO?

Wanneer er gebruik wordt gemaakt van een 301-doorverwijzing zal de zogenaamde ‘link juice’ worden doorgegeven aan de nieuwe pagina. Daardoor kunnen de zoekmachines de waarde van de oude pagina grotendeels doorgeven aan de nieuwe pagina.

Het proces van ontdekken door de zoekmachine en doorgeven van de ranking (en bijvoorbeeld ‘Trust rank’) kan wel even duren, dus verwacht niet dat het nog diezelfde middag al goed staat in de zoekmachines. Juist omdat het niet direct verwerkt wordt in de zoekmachines is het gebruik van de 301-doorverwijzingen zo belangrijk: anders zouden de bezoekers, die een oud resultaat vinden in de zoekresultaten, gelijk op een ‘niet gevonden 404-pagina’ uit komen.

Een hele nieuwe domeinnaam

Ga je gebruik maken van een volledige nieuwe domeinnaam? Je had bijvoorbeeld: www.webwinkel.nl en wil nu gebruik gaan maken van www.webshop.nl. Dan kun je het beste je beide sites aanmelden bij Google Webmastertools, en vervolgens bij Configuratie kiezen voor de optie ‘Adreswijziging’. Google zal dan opnieuw de website gaan indexeren en de URL’s (langzaam) aanpassen in de zoekresultaten.

Alles doorverwijzen?

Het liefst moeten natuurlijk álle URL’s worden doorverwezen naar de herziene pagina’s. Maar vaak is dat niet rendabel en zeker bij grote sites ook niet haalbaar. Het is dan verstandig om uit te zoeken welke pagina’s het belangrijkste zijn voor de zoekmachines, voor je bezoeker maar ook voor jou of de klant.

Vragen die je kunt stellen en onderzoeken die je kunt uitvoeren zijn bijvoorbeeld:

  • Op welke kernwoorden wordt je op dit moment goed gevonden? En welke pagina’s worden dan getoond?
  • Welke pagina’s hebben de meeste paginaweergaves?
  • Naar welke pagina’s wordt veel gelinkt vanuit externe websites?
  • Zijn er URL’s die onlangs zijn verstuurd in een nieuwsbrief of een social media campagne?
  • Welke URL’s worden genoemd in offline flyers of folders? Visitekaartjes? En niet te vergeten in de e-mailhandtekening?

Wanneer je niet de mogelijkheid hebt om alle URL’s door te verwijzen naar hun vervanger, zorg dan dat de Niet gevonden 404-pagina de bezoeker wel op weg kan helpen naar de betreffende pagina. Zorg dat er op die 404-pagina in ieder geval een zoekfunctie aanwezig is zodat bezoekers deze kunnen gebruiken om de gewenste informatie te vinden. Daarnaast zou je op de 404-pagina op basis van de URL kunnen zoeken naar pagina’s die gerelateerd zijn aan dat onderwerp.

Controleer gebroken links

Als je de URL’s van de website op enige manier aanpast, kan dit niet werkende links veroorzaken. Het kan zijn dat je misschien niet alle URL’s hebt doorverwezen zoals hierboven beschreven en daardoor zullen je bezoekers misschien ergens stranden. Je kunt voor het controleren van gebroken links bijvoorbeeld gebruik maken van linkchecker tooltjes zoals Xenu of online via de W3C Linkchecker. Deze doorzoeken de hele website en tonen de niet werkende links. Het is overigens sowieso niet verkeerd om dit regelmatig uit te voeren voor je eigen website(s)!

Ook al heb je de oude URL’s netjes doorverwezen naar de nieuwe URL, dan is het alsnog verstandig om de links binnen je website direct naar de goede URL’s door te verwijzen. Op die manier voorkom je extra vertraging bij het laden van de pagina’s. Die vertraging loop je natuurlijk ook op wanneer je een URL doorverwijst naar een andere doorverwijzing. Zorg dus dat de doorverwijzing direct op de juiste plaats uit komt.

Werk de XML sitemap bij

In de XML sitemap kun je een lijst laten genereren met pagina’s op je website. Deze lijst bevat de volledige URL en een prioriteit. Wanneer je de URL-structuur (deels) verandert, moet je dus ook de XML sitemap (laten) bijwerken. Daarna kun je afwachten tot de zoekmachinerobots weer langs komen om hem te controleren, maar je kunt hem ook opnieuw toevoegen in de Webmastertools.

Controleer je statistieken!

En last but not least, als je de nieuwe website of de nieuwe URL-structuur online hebt gezet, monitor dan je statistieken. Zie je ineens het aantal bezoekers dalen? Of heb je bijvoorbeeld veel bezoekers die uit komen op een 404-pagina? Onderzoek dan waar de problemen vandaan komen en verwijs die vergeten URL’s als nog door naar relevante pagina’s.

Controleer ook waar mensen op zoeken, kunnen ze ineens informatie over een bepaald onderwerp niet meer vinden? Spring daar dan zo snel mogelijk op in, om je bezoekers te helpen de juiste pagina’s te vinden.

Alles doorverwijzen?

Het liefst moeten natuurlijk álle URL’s worden doorverwezen naar de herziene pagina’s. Maar vaak is dat niet rendabel en zeker bij grote sites ook niet haalbaar. Het is dan verstandig om uit te zoeken welke pagina’s het belangrijkste zijn voor de zoekmachines, voor je bezoeker maar ook voor jou of de klant.

Vragen die je kunt stellen en onderzoeken die je kunt uitvoeren zijn bijvoorbeeld:

  • Op welke kernwoorden wordt je op dit moment goed gevonden? En welke pagina’s worden dan getoond?
  • Welke pagina’s hebben de meeste paginaweergaves?Naar welke pagina’s wordt veel gelinkt vanuit externe websites?
  • Zijn er URL’s die onlangs zijn verstuurd in een nieuwsbrief of een social media campagne?
  • Welke URL’s worden genoemd in offline flyers of folders? Visitekaartjes? En niet te vergeten in de e-mailhandtekening?

Wanneer je niet de mogelijkheid hebt om alle URL’s door te verwijzen naar hun vervanger, zorg dan dat de Niet gevonden 404-pagina de bezoeker wel op weg kan helpen naar de betreffende pagina. Zorg dat er op die 404-pagina in ieder geval een zoekfunctie aanwezig is zodat bezoekers deze kunnen gebruiken om de gewenste informatie te vinden. Daarnaast zou je op de 404-pagina op basis van de URL kunnen zoeken naar pagina’s die gerelateerd zijn aan dat onderwerp.

Publicatiedatum 20/07/2012
Partner Badge Xolphin