Tips om je landingspagina te optimaliseren

3 min. lezen

Overzicht

Wanneer je landingspagina of -site geoptimaliseerd is voor conversie dan kun je meer clicks, resultaat en betrokkenheid verwachten.

Optimaliseer je landingspagina of -site

Sociale media is een geweldige bron om te verwijzen naar landingspagina's en/of websites of -shops. Je hoopt natuurlijk op een soort van conversie. Of dit nou een inschrijving is op een nieuwsbrief, de aankoop van een product of het invullen van een contact- of offerteformulier. Je wilt er natuurlijk voor zorgen dat de bezoeker de volgende stap neemt. 

Om ervoor te zorgen dat je bezoeker(s) die volgende stap nemen is het van enorm belang dat je landingspagina of -site geoptimaliseerd is om de 'conversie' mogelijk te maken. Er zijn meerdere manieren om te optimaliseren. Het is natuurlijk een beetje afhankelijk van je doel of publiek waarop je de landingspagina af wilt stemmen. De belangrijkste tips voor optimalisatie lees je hieronder. 

Is er een duidelijke call-to-action? 

Wanneer we jouw landingspagina bezoeken, is het dan duidelijk hoe ik de volgende stap kan nemen of in contact kan komen? De call-to-action is wellicht het belangrijkste element voor een geoptimaliseerde landingspagina. De call-to-action moet duidelijk aanwezig zijn en opvallen. Laat je bezoeker niet 'zoeken' naar de call-to-action, je loopt hiermee het risico dat je bezoeker de website verlaat en op zoek gaat naar concurrerende websites of -shops. 

Volgens de internet marketeers van Hubspot is het belangrijk om de (veelal) negatieve termen te ontwijken zoals ' download nu ' of ' vraag nu een offerte aan '. Wees duidelijk in het gebruik van teksten en probeer 'vaagheden' zoveel mogelijk te voorkomen. 

Is het duidelijk wie u bent? 

Wanneer ik je landingspagina bezoek, weet ik dan direct wie je bent ( en wat je doet )? Het is van enorm belang om ervoor te zorgen dat jouw merk duidelijk gepresenteerd wordt. Consistentie is wellicht wel één van de belangrijkste items in online marketing. 

Is het makkelijk? 

Word ik enthousiast van je landingspagina of haak ik af? Het gebruik van o.a. Flash, teveel kleuren en verschillende lettertypes zorgen ervoor dat mensen afhaken waardoor de conversie laag zal zijn. Het is belangrijk om je aan het "KISS" ( keep it stupid simple )  principe te houden. Hou het simpel en duidelijk. Hoe makkelijker het is voor je bezoeker te vinden wat hij of zij zoekt, hoe hoger de conversie

Extra tip: De enige afwijkende kleur in je landingspagina is de kleur van de CTA ( call to action ) button.

Is uw pagina op je juiste manier geconfigureerd?

Van enorm belang is natuurlijk de opzet van de landingspagina. Is deze volgens de juiste richtlijnen opgemaakt en geconfigureerd? Professionaliteit is de sleutel. Wanneer ik het gevoel krijg dat een landingspagina of -site niet professioneel is opgemaakt of niet het vertrouwen uitstraalt van uw diensten of producten, dan haak ik als bezoeker af en zal ik op zoek gaan naar een 'betere' partij. 

Kan de inhoud worden gedeeld? 

Nu ben ik razend enthousiast geworden over je landingpagina, je diensten of producten. Dat wil ik (uiteraard) niet alleen voor mezelf houden en delen met vrienden, collega's, familie of kennissen. Is het makkelijk om de 'inhoud' te delen? Zorg ervoor dat de inhoud gedeeld kan worden. Het zou niet nodig moeten zijn om de gehele url of link te kopieëren in mijn emailprogramma en vervolgens op deze manier te delen. Er zijn makkelijkere methodes waarmee het delen van je inhoud een stuk simpeler gemaakt wordt. Het is belangrijk dat je bezoeker de inhoud makkelijk kan delen met vrienden uit sociale netwerken en/of de emailcontacten uit het mailprogramma. 

Meer weten?

Meer informatie nodig of wil je een professionele check-up van je landingspagina, website of webshop? Neem dan ook eens contact op met de professionele marketeers van MediaZo! via 046-458 85 05

Publicatiedatum 13/06/2013