menu

Nieuwe e-commerce tracking tool van Facebook

Overzicht

Facebook gaat aanstaande vrijdag van start met de uitrol van een nieuwe tool waarmee online retailers aankopen door leden van het sociale netwerk, die hun advertenties hebben bekeken, kunnen tracken.

‘Het meten van reclame-effectiviteit en resultaten is absoluut cruciaal voor alle typen bedrijven en marketeers’, zegt David Baser, productmanager bij Facebook. Hij geeft aan dat de ‘conversion measurement’ tool al lange tijd een verzoek is vanuit de zakelijke klant.

Anoniem

De verkoopinformatie die adverteerders ontvangen is anoniem, laat Baser weten. ‘Een retailer ziet alleen het aantal mensen dat de schoenen heeft gekocht’, vertelt hij, waarbij hij een online schoenenverkoper als voorbeeld neemt. Marketeers ontvangen geen informatie waarmee ze die mensen kunnen identificeren.

Ruimte voor groei

De conversietool is speciaal ontworpen voor zogenaamde direct responsemarketeers, zoals online retailers en reissites die - meestal - adverteren met als doel een onmiddellijke verkoop in plaats van longer-term brandbuilding.

Dergelijke adverteerders richten zich massaal op de zoekmachine van Google, die advertenties kan leveren aan de consument precies op het moment dat hij op zoek is naar informatie over een bepaald product. Maar sommige analisten zeggen dat er ruimte is voor Facebook om vooruitgang te maken op dit gebied als het resultaten kan aantonen.

‘The path to purchase’ op Facebook is niet zo direct als via de zoekmachine van Google, zegt Debra Aho Williamson, een analist bij onderzoeksbureau eMarketer. Maar ze geeft aan dat het verstrekken van informatie over customersales conversion zal helpen om Facebook op dit vlak belangrijker te maken voor online retailers.

Einde van de maand

Het nieuwe conversiemeetinstrument wordt als testmodus gelanceerd, maar zal volledig beschikbaar zijn aan het einde van de maand, heeft Facebook laten weten.

Bron: Technologyspectator.com.au

Publicatiedatum 20/11/2012
Partner Badge Xolphin