menu

Zoekmachines populairste hulpmiddel voor online zoeken naar financi

Overzicht

Zoekmachines zijn het meestgebruikte online hulpmiddel in het aankoopproces van financi

De kredietcrisis zorgt voor een verandering in consumentengedrag. Consumenten zijn voorzichtiger en doen meer onderzoek voordat ze tot een aankoop overgaan. Ook het online consumentengedrag verandert. Consumenten gaan online steeds meer op zoek naar informatie en sluiten zelfs online een koop. Maar hoe ligt dit bij financiële producten?

De Nederlandse consument zoekt sinds het begin van de crisis ook veel meer naar informatie die met de economische malaise verband houdt. Sinds het begin van de kredietcrisis in september 2008 is een duidelijke piek te zien in het zoekvolume op woorden als ‘rente' en ‘sparen'. Ook het aantal zoekopdrachten met woorden als ‘hypotheek' en ‘crisis' is aanzienlijk gestegen. Voor Checkit reden temeer om te onderzoeken hoe en in welke mate de Nederlandse consument online zoekt naar financiële producten.

In het Nationale Search Engine Monitor onderzoek legde men de focus op drie financiële producten: een lening, hypotheek en spaarrekening. 21 procent van de ondervraagden heeft het afgelopen half jaar naar een van deze producten online gezocht of zelfs online afgesloten.

Zoekmachine in iedere fase belangrijk
Voor de Nederlanders die gebruik maken van het internet om een keuze voor een specifiek financieel product te maken blijkt de zoekmachine een onmisbaar hulpmiddel. In bijna elke fase, van het zoeken van achtergrondinformatie tot service en nazorg, speelt de zoekmachine een belangrijke rol. Ook vergelijkingssites blijken populair in de zoektocht naar financiële producten. Voor het vergelijken van prijzen en productinformatie worden vergelijkingssites het meest gebruikt door de Nederlandse internetgebruiker.

De websites van de aanbieders zelf blijken van ondergeschikt belang bij het online zoeken om tot een aankoop van een financieel product te komen. Slechts voor één fase in het aankoopproces geldt het direct surfen naar de website van financiële aanbieders als de meestgebruikte methode om online te navigeren; de online aankoop. Voor de rest van de fasen in het aankoopproces wordt de zoekmachine of de vergelijkingssite het meest gebruikt om online naar financiële informatie te zoeken.

Publicatiedatum 01/05/2009
Partner Badge Xolphin