Call to action-buttons binnen webshops dienen op te vallen en de consument geen enkele twijfel te laten over de volgende stap die hij moet nemen om een aankoop te kunnen doen.
Als u een call to action-knop gebruikt die goed opvalt, werkt deze wellicht zeer effectief. Maar als u niet test, weet u niet of u ook daadwerkelijk voor de beste optie heeft gekozen. Simpele aanpassingen in ontwerp, kleur, tekst en grootte kunnen namelijk al voor indrukwekkende resultaten zorgen. Als voorbeeld 1 kleine verandering zorgde voor 6,3 procent meer omzet. De oorspronkelijke button stond ‘versmolten’ in de pagina en was daardoor minder prominent in beeld dan de nieuwe button, die ‘op’ de pagina ligt en door de groene kleur ook beter opvalt.
Maar ook van andere iconen of afbeeldingen op de productpagina. De kleur van de knop kan het beste afwijken van de andere kleuren die op de pagina worden gebruikt en het dient bij voorkeur een heldere/felle kleur te zijn die de aandacht trekt. Door verschillende kleuren te testen, kunt u achterhalen welke kleur het beste werkt voor uw website.
De formulering van een call to action moet de online shopper geen enkele twijfel geven over wat er gebeurt als hij op een button klikt. Idealiter zou een call to action moeten beginnen met een werkwoord dat actie overbrengt: kopen, voeg toe, etc. Consumenten verwachten ook zinnen als ‘voeg toe aan winkelwagen’ en ‘koop nu’, dus het kan verstandig zijn om niet te veel af te wijken van dit taalgebruik. Zo maakt Zara.com bijvoorbeeld gebruik van de term ‘process order’ in plaats van ‘buy ’ of ‘add to basket’, wat verwarrend kan zijn voor sommigen.
De call to action is de belangrijkste link op een productpagina, dus zorg dat winkelend publiek deze button direct ziet en er niet naar op zoek hoeft. Hoe groter een button is, hoe beter deze opvalt. Test dus eens met verschillende maten. De call to action voor bijvoorbeeld de Firefox-browser is de grootste button op de pagina, waardoor deze goed opvalt.
Bij de plaatsing van buttons dient rekening te worden gehouden met hoe een consument een productpagina scant als hij de pagina bekijkt. Door de call to action net onder de prijs te plaatsen of aan de rechterkant van het product, maakt u het voor de online shopper gemakkelijk om deze snel te spotten. Daarnaast is de consument ook gewend aan calls to action aan deze kant van de pagina.
Zelfs de meest heldere en duidelijkst geformuleerde call to action zal moeite hebben om zich te onderscheiden op een rommelige pagina. Toch is het (voor de meeste sites) belangrijk om ervoor te zorgen dat er voldoende ruimte rondom de button is.
Dit voorkomt het risico dat de knop wordt verdrongen door de rest van de elementen op de pagina. Zelfs als de knop ook vrij klein is, kan hij alsnog opvallen dankzij de witruimte eromheen. Een iets fellere kleur kan waarschijnlijk nog effectiever werken.
Door het toevoegen van recensies, video’s en andere informatie met betrekking tot het product, heeft Amazon vaak zeer lange productpagina’s. Daarom heeft de online retailer meerdere calls to action op de pagina geplaatst, zowel boven als onder de vouw.
Wellicht heeft u twee of drie calls to action op een productpagina, bijvoorbeeld ‘Koop nu’ of ‘Probeer dertig dagen gratis’ etc. Bezoekers dienen dan op alle opties te worden geattendeerd, maar zorg dat de belangrijkste call to action het meest opvalt.
Door urgentie te creëren, kunt u de consument een duwtje in de rug geven bij zijn aankoopbeslissing. Dit is wellicht niet van toepassing op iedere site, maar als u een aanbieding heeft, een beperkte voorraad of de volgende dag kunt leveren indien de bestelling binnen een uur wordt geplaatst, kan dit een krachtige techniek zijn.
Er zijn meerdere opvattingen voor het ontwerpen van calls to action voor verschillende apparaten, maar de essentie is hetzelfde: het moet opvallen en eenvoudig klikbaar zijn. U kunt ook kijken naar de manier waarop consumenten apparaten gebruiken en uw call to action hierop aanpassen. Zo gebruikt Direct Line een swipe-knop voor de iPad-vriendelijke versie op de homepage. Dit leidde tot een stijging van 9,23 procent in registraties voor een offerte.
Bron: Econsultancy.com