Het land bevindt zich in een diepe crisis. Buiten is het koud. De cijfers zijn alarmrood. De keuzes snoeihard en budgetten snijdt men met een bot mes aan stukken. In real life is alles somber. Virtueel verlangen we daarom naar de tijd dat geluk nog heel gewoon was. Vroeger was alles beter, retro is de online trend. Om moed te houden, vertellen we elkaar verhalen. Speelsheid wint het van zakelijkheid. Op internet schijnt de zon. Als we naar het web kijken, gloort er hoop.
Als de werkelijkheid ons niet aanstaat, leggen we er gewoon een waas overheen. Een lik vaseline op de lens en schieten maar. Toen we nog echte analoge spiegelreflexfoto’s maakten, kozen we een groot diafragma voor een kleine scherptediepte. Nu blurren we met Photoshop. Desgewenst met interessante lichteffecten, voor alles is een tutorial te vinden. De mist trekt het hele komende jaar niet op.
Met steeds geavanceerder javascriptanimaties, het zogenaamde parallax-effect, vertellen websites verhalen. Bewegende elementen dragen of ondersteunen the story. Het mooie van deze animatietechniek is dat smartphones en tablets er geen moeite mee hebben.
Het knalrood van de cijfers doet ons pijn aan de ogen. Felle kleuren zijn dit seizoen helemaal uit de mode. Als we ze toch tegenkomen, wassen we ze op zestig graden met het goedkoopste wasmiddel dat we kunnen vinden. Babyblauw, zachtgeel, zalmroze en mosgroen zijn het resultaat. We gaan er bijkans van fluisteren.
In de jaren tachtig gingen we naar de disco en vonden we color gradients gaaf. Kleurtjes die verliepen van rood naar geel naar groen naar blauw waren onwijs lachen. Na de jaren tachtig werd het kleurverloop alleen nog gebruikt op affiches van buurthuisfeesten en in logo’s van IT-bedrijven met jeugdpuistjes.
De laatste maanden komen we de color gradient steeds weer tegen.
Aan elkaar, schuin en mooi tussen de lijntjes. De schrijfletter blijft hip, ook het komende seizoen. De webdesigners die in 2013 goed hun best doen, krijgen van ons een sticker.
Het doet denken aan typografie van weleer. Aan loodzetsels die met de hand werden gecentreerd en uitgevuld. Dergelijk ambachtelijk monnikenwerk vroeg om een ferme streep eronder. Uitvullen en centreren is gelukkig niet meer zoveel werk, maar een streep doet het nog steeds heel lekker.
Wat mij betreft is er niks zo eighties als een driehoek. De driehoek is de schoudervulling van het grafisch ontwerp, en is helemaal terug.
Ook letters laten het in tijden van crisis niet breed hangen; narrow is de trend. Je ziet de smalle gothic letter dit seizoen overal. Het liefst met een dikke vette dropshadow eronder. Wij vinden het heel elegant. Zo brengt zo’n crisis heel wat moois voort.
Spelen met blokken. Responsive design bestaat al heel lang, maar je ziet het steeds vaker toegepast. Als we tegenwoordig een lay-out in blokken treffen, weten we het eigenlijk al. Afhankelijk van het scherm waarmee de website bekeken wordt, laat hij een andere versie van zichzelf zien. Op desktop veel blokjes naast elkaar, op smartphone minder blokjes onder elkaar.
(Om het effect van een responsive website goed te zien, moet je je browserscherm verkleinen. Maak je browser smaller en bekijk hoe de blokken verspringen. Of check op verschillende devices.)
Horizontaal scrollen was tot voor kort absoluut not-done. Verticaal scrollen was sinds het muiswieltje al geen probleem meer, maar met de opkomst van swipe-screens gaan we ineens ook horizontaal scrollen. Van onder naar boven, van links naar rechts. Wij vinden het spannend en worden er een beetje duizelig van.
(Bekijk onderstaande voorbeelden op tablet of telefoon. Gebruik op een desktop het menu, zoek de horizontale scrollbar.)
Wij zijn nu al helemaal vrolijk van al het moois dat het komende jaar gaat brengen. Dat de echte wereld bijna failliet is, deert ons niet. We spelen en experimenteren er lustig op los. Laat het nieuwe jaar maar komen!
»Fijne feestdagen en een gelukkig nieuwjaar gewenst! Wij helpen u graag (ook) in 2013!
Bron: Frankwatching