Google Panda Update

2 min. lezen

Overzicht

Voor de SEO specialisten is dit een bekende update. De Google Panda Update is een aanpassing van Google in hun algoritme voor het bepalen van de zoekwaarde van sites en pagina’s. Volgens cijfers hebben 40% van alle websites door de update dagelijks minder bezoekers. Het algoritme is een misterieuze formule van Google waarmee ze per site / per pagina bepalen wat de relevantie van deze site / pagina is bij bepaalde zoektermen. Scoort uw website / pagina hoog dan zul je ook hoger tussen de zoekresultaten komen te staan. De zoekmachine formule is nu dus aangepast en ze noemen dit de Google Panda Update, ook wel de Google Farmer Update genoemd.

Volgens Google was de update nodig omdat bijvoorbeeld veel sites met gedupliceerde inhoud (duplicate content) toch hoog eindigden tussen de zoekresultaten. Dit terwijl de oorspronkelijke site waar deze content werd uitgebracht veel lager uitkwam door omstandigheden. Om deze reden onstonden dagelijks sites die niet anders deden dan andermans teksten / inhoud / content op de eigen site te plaatsen (zogenaamde Content Farms) en hier vervolgens leuk geld mee konden verdienen. Google moest hier stappen tegen ondernemen en zodoende zijn de “regels” / "de formule" aangepast om deze content farms niet langer hoog te laten scoren.

Het nieuw algoritme wil de zoekresultaten verbeteren en daarbij let het op de volgende factoren per geindexeerde website:

  • Nauwkeurigheid / precisie: de site moet helder zijn, consistent en het moet dus niet de tijd verspillen van de bezoekers met veel bla bla tekst
  • Relevant: de site moet zich houden aan het onderwerp en eigenlijk ook als expert op dit onderwerp bekend staan (dit was eigenlijk ook al voor de update een belangrijk aspect
  • Efficient: de site moet snel zijn qua downloadtijd en niet te veel links / knoppen in de navigatie hebben, eenvoudig en snel te doorklikken dus
  • Authoriteit: de site moet unieke informatie bieden en de bezoekers waardevolle informatie bieden
  • Volledigheid: bied bronnen zoals blogs, video en actuele en relevante nieuwsberichten

De meest belangrijke en nieuwe factor is toch wel het bieden van originele / unieke inhoud. Geen van andere sites geaggregeerde of gesyndiceerde inhoud (aggregated of syndicated content). Het ophalen van RSS feeds en deze inhoud op je site publiceren zal door Google niet op prijs worden gesteld. Echter mocht de content niet uniek zijn en de site voegt toch nog op een andere wijze waarde toe aan de informatie dan kan Google hier toch nog punten aan toe kennen. Maar sites die alleen maar duplicate content bevatten die zullen niet meer hoog eindigen tussen de zoekresultaten.

Ook in Nederland is de Panda Update inmiddels doorgevoerd.

Publicatiedatum 14/03/2011