Het is de laatste tijd goed merkbaar dat steeds meer organisaties en bedrijven zich richten op “ zoekmachine optimalisatie “. Ik wordt steeds vaker gebeld door telemarketeers die me de voordelen van zoekmachine optimalisatie ( SEO ) graag willen uitleggen en hun ‘eigen’ product willen verkopen. Zo kreeg ik vandaag alweer een telefoontje van een telemarketeer die me garandeerde dat ik op de eerste pagina in Google zou komen. Garanties? Natuurlijk haakte ik meteen op deze ‘belofte’ in en reageerde “ nou, als u ervoor kunt zorgen dat ik op pagina #1 in Google, dan ben ik zeer zeker geïnteresseerd “.

De telemarketeer krabbelt een beetje terug merk ik en reageert “ Nou, eigenlijk kan niemand dit garanderen aangezien dat Google continu zijn algoritme aanpast en sinds de Google Panda en Penguin update, bla-die-bla-bla …. “. Ik zeg “ Dan wil ik je bedanken voor je telefoontje en de genomen moeite, maar het enige waar ik in geïnteresseerd ben is meer traffic en geweldige posities in Google “. De telemarketeer heeft duidelijk een uitgewerkt script bij de hand en reageert : “ Maar er zijn natuurlijk nog zoveel meer zoekmachines, Bing, Ilse, Yahoo enz. “. Kop op zeg, Google = King en de meest geraadpleegde zoekmachine wereldwijd. Het was dan ook meteen het einde van het verkoopgesprek.
Ik ben er van overtuigd dat ze nog veel meer tegenwerpingen in haar ‘telemarketing-script’ had opgenomen, maar ik was al snel mijn aandacht kwijt omdat ze niet kon leveren wat ze in eerste instantie beloofde. Het enige waar ik, als bedrijf, in geïnteresseerd ben zijn resultaten. Welk bedrijf niet?
2 Manieren om de kwaliteit van een SEO specialist te beoordelen over de telefoon
De volgende keer dat een SEO specialist uw bedrijf belt en probeert zijn of haar SEO producten te verkopen, stel hem of haar dan de volgende vragen:
- Wat is precies je strategie om ervoor te zorgen dat mijn website beter zal scoren in o.a. Google?
Er zijn een aantal redenen om dit te vragen. De eerste reden is natuurlijk dat je niet wilt spreken met een telemarketeer die (bijna) geen kennis over zoekmachine optimalisatie heeft. Tenslotte, ze werken slechts hun telemarketing-script af. Door deze vraag te stellen merk je al snel of de telemarketeer überhaupt kennis van zaken heeft. De tweede reden is dat je er zeker van wilt zijn dat de SEO-methodes legitiem zijn en jouw bedrijf op de juiste manier in de aandacht zal brengen. Vraag naar resultaten en check in de tussentijd Google of dit klopt. Een derde reden is natuurlijk om je eigen kennis-niveau te upgraden. Het kan nooit kwaad om te luisteren of er handige tips en trucs zijn die jezelf kunt toepassen op je website of bedrijf.
- Vraag naar een zoekopdracht(en) onderzoek en concurrentie onderzoek
Het kost natuurlijk wel wat werk voor het SEO-bedrijf om dit te realiseren en ‘verlangt’ dus een voorinvestering. Veel SEO bedrijven gebruiken voor het gemak de Adwords Keyword Tools om snel wat statistieken te kunnen tonen. Wanneer wij aan een nieuwe SEO propositie beginnen dan beginnen we eerst met het doornemen van de producten of diensten van het betreffende bedrijf om vervolgens de daarbij behorende zoekopdrachten te kiezen. We vragen de klant op welke ‘zoekwoorden’ hij of zij gevonden wenst te worden om vervolgens de research te doen naar o.a. de online concurrentie. Ik kijk dan naar de concurrentie in de top 5 van Google en bezie vervolgens hoe ‘sterk’ deze zijn. Met de combinatie van deze data en mijn eigen intuitie stel ik vervolgens een stategie op voor mijn klant. Ik wil er natuurlijk voor zorgen dat mijn klant goede resultaten geniet, tenslotte het resultaat is wat telt.
- Eerste pagina in Google?
Stap niet in de valkuilen van zoekmachine optimalisatie bureaus die je (proberen) te overtuigen dat ze jouw pagina op de eerste pagina(s) van Google kunnen krijgen. Er zijn twee redenen om dit argument met een korreltje zout te nemen en benoem hieronder een voorbeeld uit de praktijk.
Ik ken een juwelier die te maken heeft gehad met een “ seo specialist “ die beloofde dat ze hun website op pagina #1 in Google zou krijgen met de zoekopdracht “ juwelier Valkenburg “. Klinkt goed, nietwaar?
Laten we hierop eens wat dieper in gaan. Wanneer we kijken in de Google Keyword tool dan zien we dat er op de zoekterm “ Juwelier Valkenburg “ maandelijks slechts 39 keer wordt gezocht. In verhouding is dit vrij laag. Wanneer wij zoekmachine optimalisatie voor onze klanten toepassen dan zoeken we naar zoekopdrachten die meer traffic genereren. Voor de meeste klanten houden we dan ook aan om zoekopdrachten te optimaliseren die minimaal 500 zoekopdrachten per maand genieten ( voor lokale bedrijven 200-300 ).
Ondanks dat je bedrijf op pagina #1 in o.a. Google vermeld staat hoeft dit niet te betekenen dat je meteen ook traffic genereert op je website. Uit mijn eigen ervaring kan ik je vertellen dat enkel de top posities in Google ( 1 t/m 5 ) je echt zullen helpen. Een vermelding in de onderste resultaten zullen je weinig verkeer opleveren. Je wilt dus zorgen dat je in de TOP 5 zit natuurlijk.
In contact komen met een SEO specialist?
Zoekmachine optimalisatie (SEO) is een lange(re) termijn investering. Dit wil zeggen dat het goed is om vooraf je seo-specialist goed uit te kiezen waarmee je, op lange(re) termijn, de wedstrijd kunt aangaan tegen je (online) concurrentie.
Meer weten over wat zoekmachine marketing voor jouw bedrijf of organisatie kan doen? Wacht dan niet de talloze telefoontjes van andere SEO specialisten af, maar neem direct contact op met MediaZo!, wij helpen je business te groeien en mee te concurreren met de 'grote jongens '.