menu

Hoe werkt Google nieuws nu precies?

Overzicht

Wat bepaalt precies welk medium bovenaan komt te staan bij Google News, de nieuwsdienst van de Amerikaanse zoekmachine. Vorige week publiceerde Google een lijstje met 13 punten waarop het z'n resultaten baseert, te lezen via The Guardian. Conclusie: oude nieuwsmedia hebben het zo slecht nog niet bij Google.

1. Productievolume

De beschrijving hieronder geeft weer dat grotere redacties voordeel hebben ten opzichte van kleinere media. Computergestuurde websites kunnen dit criterium overigens zonder al te veel moeite omzeilen.

"A first metric in determining the quality of a news source may include the number of articles produced by the news source during a given time period [week or month]. [This metric] may be determined by counting the number of non-duplicate articles produced by the news source over the time period [or] counting the number of original sentences produced by the news source."

2. Lengte van de artikelen

Hoe langer het artikel (gemiddeld), hoe hoger de ranking in de zoekresultaten. Kleine nieuwswebsites die slechts flarden van verhalen overnemen en doorlinken maken dus weinig kans op goede resultaten.

3. De relevante dekkingsgraad

'Relevante dekkingsgraad', klinkt ingewikkelder dan dat het is. Google meet de relevante producties over een bepaald onderwerp af tegen het totale aantal berichten over dat onderwerp. Dit benadrukt nogmaals dat grote redacties, die meerdere producties met verschillende invalshoeken maken, hoog zullen eindigen.

4. 'Breaking News'-score

Dit punt kon uiteraard niet ontbreken in de wereld van de snelle internetjournalistiek. Websites met een snelle nieuwsaggregatie of redacties die werken onder het motto 'eerst publiceren, dan checken' slaan hier hun slag. Ze zullen soms ook mis zitten, maar zijn in ieder geval wel vaak als eerste.

5. Gebruikerspatronen

Google is in het beginsel gebaseerd op kliks en links, en ook nieuwsmedia worden beoordeeld op hun populariteit - gelet op het aantal links dat verwijst naar de site.

"Links going from the news search engine's web page to individual articles may be monitored for usage (eg, clicks). News sources that are selected often are detected and a value proportional to observed usage is assigned. Well known sites, such as CNN, tend to be preferred to less popular sites (…). The traffic measured may be normalised by the number of opportunities readers had of visiting the link to avoid biasing the measure due to the ranking preferences of the news search engine."

6. De menselijke beoordeling

Een manier van Google om af te stappen van pure computerberekeningen. De toets van gebruikerspatronen meet hoe bepaalde media en verhalen worden gewaardeerd door gebruikers. Hierbij wordt gebruik gemaakt van onderzoeken en vragenlijsten van derden. Goed nieuws dus voor oude kwaliteitsmedia, die op basis van hun historie goed zullen scoren.

"Users in general may be polled to identify the newspapers (or magazines) that the users enjoy reading (or have visited). Alternatively, or in addition, users of the news search engine may be polled to determine the news web sites that the users enjoy visiting."

7. Populariteit

Hoe vaak wordt een site bezocht, hoeveel individuele bezoekers, hoe lang blijft een bezoekers hangen, enzovoorts. Dit soort zaken spelen uiteraard een grote rol.

8. Omvang van de redactie

Google detecteert het aantal redacteuren dat werkt bij het nieuwsmedium. Onder andere door te letten op de namen in de creditline. Dus hoe groter het aantal redacteuren, hoe beter de score.

9. Het aantal persbureaus dat gebruikt wordt

Nog een criterium dat in het voordeel spreekt van de grote, oude nieuwsmedia. Hoewel het aantal persbureaus in rap tempo slinkt, houdt Google voorlopig dus vast aan dit punt.

10. Het aantal originele entiteiten

Een digitale meetmethode waarmee Google de kwaliteit van nieuwsmedia probeert te bepalen. Het werkt zo: originele entiteiten zijn plaatsen, namen, organisaties. Als een artikel, naast veelgebruikte entiteiten, ook vaak meerdere originele entiteiten gebruikt, ziet Google dit als een indicatie dat het nieuwsmedium in staat is originele verslaggeving te doen.

11. Breedte van de onderwerpen

De beoordeling op het aantal en de breedte van onderwerpen die worden behandeld.

12. Het wereldwijde bereik van de nieuwsbron

Er wordt gekeken naar het aantal likes, verwijzingen, tweets, citaten.

"This metric may measure the number of countries from which the news site receives network traffic. In one implementation consistent with the principles of the invention, this metric may be measured by considering the countries from which known visitors to the news web site are coming (eg, based at least in part on the Internet Protocol (IP) addresses of those users that click on the links from the search site to articles by the news source being measured). The corresponding IP addresses may be mapped to the originating countries based on a table of known IP block to country mappings."

Bron: Volkskrant

 

 



Publicatiedatum 26/02/2013
Partner Badge Xolphin