Met de input van deze mensen op SXSW kom je tot vijf belangrijke stappen voor een succesvolle business via je blog.
Wees uniek en authentiek. Er is online weinig plek voor generalisten.
Zorg voor eyeballs met deelbare content via social. Kijk goed op welke sociale netwerken je doelgroep vaak zit en wat voor content bij je niche past.
Bij genoeg volume kun je je business offline brengen: of dat nu journalistiek, kunst, fotografie of iets anders is. Een grote trend op SXSW is online beginnen, en als je groot genoeg bent je business offline doortrekken. Voorbeeld hiervan zijn bloggers die een boek gaan schrijven, fotografen die werk in opdracht van grote merken gaan werken en fashionbloggers die als model op de cover van een tijdschrift staan.
Om online groter te worden is je netwerk heel erg belangrijk. Word vrienden met andere bloggers of merken in je niche en link naar elkaar. Comment op elkaars blogs en geef tips aan beginners.
Sommige blogs kiezen ervoor geen comments toe te laten, of het gesprek op social te laten plaatsvinden (Seth Godin en Froot.nl bijvoorbeeld). Doe dit alleen als je al groot of bekend genoeg bent of wanneer de comments afbreuk doen aan je content. In alle andere gevallen: zorg ervoor dat er gesprekken plaatsvinden op je blog en reageer regelmatig. Gebruik comments als inspiratie voor nieuwe onderwerpen.
Eén ding is heel duidelijk als het gaat om geld verdienen volgens de sprekers op SXSW: de advertenties moeten relevant zijn. Of je de advertenties nu naast je content plaatst, of in je content met bijvoorbeeld advertorials of commerciële samenwerkingen, het moet passen bij je content. De oprichter van Buzzfeed (een social nieuwssite met 30 miljoen unieke bezoekers per maand) boekt succes met advertorials die exact hetzelfde zijn als hun eigen content: grappig en deelbaar, zowel qua design als inhoud.
Transparantie is een tweede voorwaarde naast relevantie, wees altijd eerlijk dat het om een betaalde post gaat en wat je precies van mensen wilt. Lisa Stone van Blogher wist dit mooi te omschrijven: als je mensen uitnodigt om ergens heen te komen zonder te zeggen dat je ze eigenlijk wat wilt verkopen, zullen ze zich opgelaten voelen. Als je hier vanaf het begin duidelijk over bent, zullen mensen juist hun portemonnee meenemen.
Er zijn ook bloggers die met hun blog iets anders willen bereiken, zoals opdrachten, omdat ze bijvoorbeeld ZZP-er zijn. Bloggende stylisten willen graag een stylingopdracht, bloggende fotografen op zoek naar fotografie-opdrachten. Als je met je blog je bezoekers wilt laten zien dat je verstand hebt van zaken, met mooie artikelen en foto’s, is het gebruik van advertenties misschien overbodig.
Bron: Frankwatching