Aan de basis van een succesvolle webshop ligt een goed doordachte structuur voor zowel je frontend als backend. In dit artikel staat deze basis centraal. Hoe maak je een weloverwogen keuze voor passende e-commerce oplossing die aansluit bij wat jij met je webwinkel wilt? En welke opties zijn er? Maak een weloverwogen keuze, dan kom je niet voor verrassingen te staan.
Over webshops, platforms en andere e-commerce oplossingen wordt online veel geschreven en gediscussieerd. Er zijn meer artikelen te vinden over e-commerce oplossingen, maar veel van deze stukken blijken echter alweer een paar jaar oud te zijn. Dit terwijl de ontwikkelingen op dit gebied ontzettend snel gaan. In dit artikel bied ik (voor met name startende online ondernemers) inzicht in de verschillende soorten oplossingen die er zijn. Daarnaast laat ik zien op welke vragen je een antwoord moet hebben om een weloverwogen keuze voor een e-commercepakket te maken.
De grote vlucht die e-commerce de afgelopen jaren heeft genomen, zorgt ervoor dat er een groot en divers aanbod aan webshopsoftware en -platforms beschikbaar is. Er is voor elk wat wils. Er zijn verschillende categorieën te onderscheiden waarin de webshopsoftware onderverdeeld kan worden. Je kunt gratis mogelijkheden vinden via open source-platforms en content management systemen. Dit ‘gratis’ is wel relatief, omdat je altijd tijd kwijt bent aan het ontwikkelen van de website en dat kost ook geld. Daarnaast zijn er oplossingen waarbij je betaalt om toegang te krijgen tot de software. Je gaat dan meestal in zee met een partij die het technische gedeelte voor een groot deel voor je onderhoudt. Dan betaal je een vast bedrag voor de software, maar ben je vaak minder kwijt aan ontwikkelkosten.
Er zijn verschillende open source platforms die specifiek op e-commerce gerichte software vrij beschikbaar stellen, meestal zonder bijkomende licentiekosten. Dit maakt het onder online ondernemers een populaire oplossing. Vaak ben je erg gelimiteerd aan de mogelijkheden wat deze oplossing biedt. Daarom is het in deze de beste mogelijkheid contact op te nemen met een reclamebureau om af te kaarten welke kosten aan een volledig maatwerkpakket verbonden zijn.