Inmiddels gaat 20 tot 30% van het webshop bezoek via een mobiel apparaat. Toch laat 90% van de webwinkels hier omzet liggen. De mobiele klant wordt op grote schaal genegeerd, of in het beste geval als klein kind behandeld. Dit terwijl beginnen met m-commerce niet moeilijk hoeft te zijn. En wie nu goed in m-commerce stapt, is straks klaar voor de echte klapper.
Steeds meer webshops worden geschikt gemaakt voor tablet (touch-friendly). Een mooie reactie op de mobiele cijfers, maar sec gezien wel pas het halve werk. Wil je de volledige markt bedienen, dan moet je webshop uiteraard zowel voor tablets als smartphones geoptimaliseerd zijn, waarbij de laatstgenoemde categorie de lastigste is.
Aanbieden van een mobiele shop betekent niet ‘een webshop erbij’. Het is aan te raden de mobiele variant zoveel mogelijk uit te bouwen vanuit je huidige pakket om administratieve, logistieke en technische stromen gelijk te laten lopen.
De kwaliteit is vaak ondermaats en beleving kan verloren gaan.
Responsive klinkt tegenwoordig haast magisch, maar besef dat het verder gaat dan alleen maar mooi schalen. Redeneren vanuit de filosofie ‘mobile first‘ helpt een heel eind. Belangrijk is het besef dat bij mobile ook andere content relevant kan zijn. Denk aan locatiegebonden diensten, rich content en slim weergeven van up- en cross-sales. De aanleidingen van bezoek zijn immers ook anders dan bij e-commerce.
Hieronder samenvattend als praktische eerste stap een aantal functionele zaken om op te letten. Zowel geschikt voor web als voor app:
Online-naar-online triggers domineren de huidige manier van denken en zijn de focus van de meeste webwinkeliers. De manieren om je klanten via online kanalen naar de mobiele devices van je klanten te krijgen, zijn te verdelen in 3 groepen:
Mobiele devices worden van oudsher gebruikt als middel om met anderen te communiceren. Zo had je vroeger bellen en sms’en, terwijl je tegenwoordig whatsappt, facebookt, twittert en skypet. Deze communicatieve rol verwacht je klant ook in zijn/haar relatie met je webshop.
Twitter: Post over je aanbiedingen, nieuw assortiment en antwoorden op klantvragen. Snellere reactie betekent doorgaans betere klantbinding.
Facebook: Anno 2013 de grootste partij met veel kansen. FB Ads zijn een manier om je producten subtiel onder de aandacht te brengen, maar gebruik ook de kracht van het netwerk, zoals voor like & win (maar pas wel op de regels). Helaas nog niet 100% mobiel compatible.
YouTube: Hét visuele kanaal, overbrengen van gevoel en passie. Perfect te gebruiken als aanvulling op producten (gebruik, how it’s made, ideeën, tips) en volledig mobiel compatible! Let op: hiervoor is een goede mobiele verbinding nodig.
LinkedIn: Zakelijk netwerk met goede mobiele apps. Kweek hier interesse in je bedrijf en producten via statusupdates. Verwerk wel de URL in je profiel. Perfect te gebruiken voor B2B-webshops, inkooporganisaties en kwantumkortingen.
Google Plus: Nu alleen nog het domein van je neefje met de dikke bril, maar die is over 10 jaar CTO van the-next-big-thing! G+ heeft de juiste visie, goede mobiele app en SEO; hou Google Plus dus zeker te vriend!
Advanced: Voor de échte hipsters is er ook nog Foursquare (location based services), Pinterest (mooie foto’s van producten), Blabitz (minimalistisch Facebook) en andere SoLoMo tools! Nagenoeg iedere nieuwe tool is “mobile first”-minded.
B) Advertenties online (web)
Zowel Facebook, Twitter als LinkedIn tonen online advertenties, ook op mobiele devices. Google heeft onlangs AdWords vernieuwd en enhanced campaigns geïntroduceerd om in de cross-devicebehoefte te voorzien.
Op deze manier bereik je je doelgroep niet alleen direct, maar ook via gerelateerde sites met relevante content, waarop de bezoeker zich vaak via een mobiel device bevindt.
De online markt is steeds meer verzadigd aan het raken, terwijl de offline advertentiemarkt smeekt om klanten. Hier kun je als webwinkel op veel manieren gebruik van maken:
De combi van online en offline shop is nog steeds de best practice, maar deze is vaak weggelegd voor de grote spelers als de Bijenkorf, H&M en Hema. Als pure online-player heb je die optie vaak niet. Gelukkig komen shop-in-shop en pop-up stores steeds vaker voor en deze bieden ook aan een (kleine) webwinkelier de mogelijkheid om in de bricks-wereld een (tijdelijke) winkel te hebben.
Er zijn inmiddels veel voorbeelden bekend van outdoor campagnes die consumenten aanmoedigen een (mobiele) site te bezoeken. Outdoor providers als CBS Outdoor, JC Decaux en Hillenaar experimenteren met QR-Codes en via Augmented Reality. Ook voor leegstaande panden op A-locaties of bij verbouwingen een goed idee: plak een QR-shop op het raam!
Een stuk goedkoper en garant voor een veel hogere conversie is de mogelijkheid voor een webwinkel om in print (huis-aan-huisbladen, magazines, catalogi, kranten) aanwezig te zijn. Daarnaast zijn er verschillende direct mailing-partijen die folders bedrukken en bezorgen. Net als met outdoor is de koppeling naar mobiel snel gemaakt met een QR-Code, augmented reality of een (ver)korte URL.
Bij het maken van de stap naar mobiel, moet je bereid zijn te experimenteren en fouten te maken; mobile commerce bevindt zich nog in kinderschoenen. Als je je mind-set daaraan aanpast, wordt het stukken makkelijker. Bedenk gewoon; What Would Google Do?
Wat werkt bij e-commerce, hoeft zeker niet te werken bij m-commerce. Rich media mag niet te rich zijn, in verband met mogelijk traag internet, maar bied die rijke info na doorklikken wel, we leven niet meer in het WAP-tijdperk. Veel informatie mag niet als veel informatie overkomen en om te verkopen moet commercie niet centraal staan! Een paradoxaal geheel.
Een goed voorbeeld van een bedrijf dat mobiel volledig in de mind-set en organisatie heeft geïntegreerd is KLM. Tijdens de aswolk leerde het bedrijf hoe communicatie in het moderne tijdperk nu precies werkt. Ondertussen is de helpdesk social en instant en kun je volledig mobiel inchecken, info krijgen en betalen.