menu

Meer stoppende dan startende webwinkeliers, waarom?

Overzicht

Het aantal faillissementen onder verkopers op afstand neemt toe en ook om andere redenen houden webwinkeliers ermee op. De Kamer van Koophandel telde dit jaar meer stoppers dan starters tot nu toe, een trendbreuk.

Van begin dit jaar tot begin vorige week is 54 keer een faillissement van een verkoper op afstand uitgesproken, 15 procent meer dan in de eerste tien maanden van vorig jaar. Toen gingen 47 ondernemers in de categorie ‘detailhandel via postorder en internet’ failliet, blijkt uit cijfers van de Kamer van Koophandel.

Het aantal bij de KvK geregistreerde verkopers op afstand neemt voor het eerst sinds jaren af. Ter vergelijking: vorig jaar kwamen er per saldo nog 3.600 verkopers op afstand bij.

Waarom?

Een normale gang van zaken, als er aan de boom gerammeld wordt, blijven alleen de goede appels hangen. Veel webshops hebben bijvoorbeeld;

  • geen eigen voorraad, 

  • zijn slecht bereikbaar, 

  • worden part-time gerund. 

Dit kan in de huidige economie niet meer. Deze zaken moeten strak en goed afgekaart zijn, om frustraties van klanten te voorkomen. Daarbij zien wij dat ze vaak dezelfde fouten maken; teveel proberen aan te bieden en te weinig aandacht voor SEO en conversie. Het is tegenwoordig niet meer alleen even een webwinkel starten, als de webwinkel er staat dan begint het pas!

Net zoals een winkel zal er reclame en naamsbekendheid moeten worden gemaakt.

Onderscheid is belangrijk

Kwaliteit over kwantiteit, blijft een terugkerende les. In den beginne dacht iedereen makkelijk over 'even' een webwinkel starten. We krijgen ze nog steeds over de vloer: klanten die even een webwinkel willen, maar vervolgens zelf nog niet hebben nagedacht over alle bijkomende zaken. Laat u zich daarom altijd goed adviseren!

Een webwinkel is meer dan een extra filiaal, het is een extra filiaal met voor het mkb een compleet nieuwe werkwijze. Starters die vanuit huis werken lopen meestal stuk zodra ze succesvol worden omdat ze niet voorbereid zijn op professionele bedrijfsprocessen die noodzakelijk zijn bij groei.

 

Publicatiedatum 06/11/2012

TXT_GALLERY_ATTACHED

Partner Badge Xolphin