Dat blijkt uit woensdag gepubliceerd onderzoek van Blauw Research in opdracht van brancheorganisatie Thuiswinkel.org.
Van die 1,7 miljoen consumenten kochten 1,4 miljoen mensen een product of dienst op hun mobiele apparaat, zoals kleding (34 procent), boeken (24 procent) en sportartikelen (20 procent). De overige driehonderdduizend mobiele kopers kochten een app of muziek voor op hun smartphone of tablet.
De totale omzet uit mobiel webwinkelen, zonder apps en downloads, kwam over de tweede helft van 2012 uit op 310 miljoen euro. Hiermee kwam 6 procent van de totale omzet van de online winkelmarkt via mobiele apparaten.
Mobiele kopers doen nu nog vooral kleinere bestellingen via de smartphone of tablet. De 5,5 miljoen orders hadden een gemiddelde waarde van 56 euro. Voor al het webwinkelen ligt de bestellingswaarde op gemiddeld 112 euro. "Dat heeft vooral te maken met gewenning en vertrouwen" ( vertrouwen straalt u uit d.m.v. een goede representatieve website), zegt een van de onderzoekers. "De helft van de mobiele kopers koopt grote en dure aankopen liever nog via de laptop of vaste computer."
Twee derde van de mobiele kopers verwacht dit jaar weer vaker mobiel aankopen te doen dan eind vorig jaar. Voor eind dit jaar verwacht Blauw Research een mobiele omzet uit producten en diensten van rond de een miljard euro, bijna tien procent van de totale webwinkelmarkt.
Door: Novum