De verzekering Koopzeker is niet af te sluiten door consumenten, maar wordt aangeboden aan webwinkeliers. Het is volgens Achmea voor webwinkels de moeite waard de verzekering af te sluiten omdat consumenten dan meer vertrouwen zouden hebben in de webwinkel.
Klanten hebben door het Koopzeker-keurmerk dat geïntroduceerd is de garantie dat als het product te laat, beschadigd of helemaal niet geleverd wordt, er een vergoeding volgt. Dat is als de consumenten er niet met de webshop uitkomen.
Consumenten hebben namelijk wettelijk gezien al recht op een vergoeding. De verzekering is wat dat betreft dus overbodig. Volgens Centraal Beheer verwijzen koeriers en webwinkels in de praktijk echter vaak naar elkaar. De klant zou daar de dupe van worden.
"De klant raakt verstrikt in een juridisch web van algemene voorwaarden. Mocht er bij een webwinkel met het keurmerk iets misgaan, bemiddelt of vergoedt Centraal Beheer", aldus een woordvoerder.
Het nieuwe Koopzeker-keurmerk geeft aan dat de webwinkel de verzekering heeft afgesloten en dat het bedrijf gecontroleerd is op kredietwaardigheid en legitieme leveringsvoorwaarden. Momenteel hebben nog weinig webwinkels de verzekering afgesloten. Bekijk een overzicht.
Bron : nu.nl