Maar lang niet alle online marketeers zijn 'geschrokken' van de Google updates. De online marketeers die een solide en "white hat" online marketing strategie hebben toegepast hebben veel minder last van de effecten van Google Panda en Google Pinguin updates. Juist de webmasters die zich bezig hebben gehouden met zg. 'black-hat' technieken, waarmee ze Google proberen voor de gek te houden, merkten in de afgelopen weken en maanden dat hun websites stukken minder presteerden, of sterker, niet meer werden gevonden in het organische zoeknetwerk van Google.
Helaas zijn er ook veel website eigenaren die zich er tussen in bevinden. Bedrijven en zzp-ers zonder de ondersteuning van een professionele marketeer, die continu bezig is met de optimalisatie van internet marketing campagnes, hebben ook (wellicht) gemerkt dat hun posities binnen de zoekgigant Google zijn afgenomen. De meeste websites in deze categorie worden, in de meeste gevallen, beheerd door de eigenaar zelf en focussen zich enkel op dag-tot-dag strategieën.
Marketing is slechts een klein gedeelte van de dagelijkse bezigheden van een ondernemer of ZZP-er. Dit brengt met zich mee dat men vaak niet de tijd en de kennis in huis heeft om hun internet marketing campagnes te optimaliseren of op je juiste manier in te zetten. Sterker, ondernemers maken daarom vaak gebruik van technieken en tooltjes die "gratis" online te vinden zijn, maar men is vaak niet op de hoogte van de risico's en gevolgen die deze 'technieken'met zich meebrengen. Als dit bekend in de oren klinkt, dan kan dit nieuwsbericht en overzicht u verder helpen.
Bouwen aan een succesvolle internet marketing campagne is hetzelfde als bouwen aan een bedrijf of concept. Het begint uiteraard met een solide basis. Deze basis komt voort uit een drietal basis-principes in online marketing.
Maar enkel weten wat deze facetten voor uw website of webshop doen is niet genoeg natuurlijk. Zoals al veel webmasters hebben mogen ontdekken na de Google Panda en -Penguin updates, is dat goede marketingtechnieken die foutief worden toegepast de ranking en positionering negatief kunnen beïnvloeden. Om je voordeel hieruit te halen is het belangrijk om onderstaande punten goed te begrijpen.
Wanneer men denkt aan online marketing ( of ook wel internet marketing genoemd ), dan is zoekmachine optimalisatie (SEO) het eerste wat men te binnen schiet. Zoekmachine optimalisatie wordt gebruikt om website(s) te maken die hoog scoren in de zoekmachineresultaten. Feitelijk is bewezen dat 95 procent van de (be)zoekers clicken op pagina's die hoog op de eerste pagina staan in Google, Bing of Yahoo. U begrijpt dat zoekmachine optimalisatie (SEO) een belangrijke tak is van uw online marketing strategie.
Bouwen aan een succesvolle SEO campagne betekend het continu monitoren van relevante zoekopdrachten en het afstemmen van de content (inhoud) hierop. In het verleden werden SEO campagnes vooral ingericht om de content te optimaliseren met keywords en de herhaling van deze keywords op bepaalde pagina's. Zoekmachines zoals Google en Bing hadden al snel in de gaten dat deze manier van optimaliseren te makkelijk kon worden beïnvloed. Zo kon 'zomaar' een pagina wat niet gerelateerd was aan het onderwerp, toch een toppositie bekleden in zoekmachines door enkele 'optimalisatie' toe te passen. Op de dag van vandaag worden dergelijke sites met dergelijke technieken compleet genegeerd door zoekmachines.
Tegenwoordig hoort een succesvolle zoekmachine optimalisatie campagne uit meerdere factoren te bestaan, hieronder:
Content marketing is (eigenlijk) niets nieuws. Sterker, John Deere is deze trend al in 1895 gestart wanneer hij het magazine " The Furrow uitbracht. Andere bedrijven zoals Michelin en Jell-O volgden het voorbeeld al snel met hun boekjes met recepten en automotive tips. Content marketing is belangrijk omdat het helpt om bekendheid op uw merk te vergroten en daardoor ook het vertrouwen in uw bedrijf. Sterker, onderzoek toont aan dat 6 op de 10 mensen een beter gevoel hebben over een bedrijf wanneer men publicaties heeft gelezen van het bedrijf of de organisatie.
Content marketing heeft zich in de afgelopen jaren uitgebreid met o.a. blogs, training video's, podcasts, apps en zelfs videospelletjes. Maar net als elke andere online strategie, heeft content marketing ook zijn minpunten. Zo is de meest gemaakte fout in content marketing, het voeren van content met lage kwaliteit. Dit zou er zomaar toe kunnen leiden dat deze content de waarde van uw website ( en rankings ) verlaagd, of sterker uw merk beschadigd. Als voorbeeld noemen we foutief gespelde content, wat met name erop gericht is om verkeer op te vangen. Dergelijke content zorgt ervoor dat de bezoeker eerder denkt dat u niet professioneel bent of onachtzaam met uw content om gaat. Hou in gedachte dat de eerste indruk van een bezoeker het zwaarste weegt bij de overweging om 'zaken' met uw bedrijf te doen.
Een andere foutieve gedachte is het om content van anderen ( lees: leveranciers of relevante blogs/nieuwssites ) te gebruiken. Hiermee creeërt u zg. 'duplicate' content waarmee u absoluut geen waarde zult opbouwen in zoekmachines. De boodschap in content marketing is vooral om uw 'eigen' -hoge kwaliteit- content te creëren.
Voor sommigen onder ons is sociale media niet meer dan een manier om in contact te blijven met familie, vrienden en kennissen. Maar juist voor bedrijven, merken en organisaties is sociale media een manier om zoekmachine optimalisatie en content marketing samen te voegen. Zoekmachines kijken tegenwoordig ook naar het aantal 'gedeelde' items bij sociale netwerken als Facebook, Google + en Twitter waarmee de posities van bepaalde pagina's worden beïnvloed. Sociale media is tegenwoordig ook dè manier om content te delen. Websites zoals Twitter, Google +, Facebook en Stumble Upon zijn er allemaal op 'gericht' om bezoekers de content te laten 'delen' met mensen uit hun netwerk. Onderzoek toont aan dat mensen vaker geneigd zijn om dergelijke content eerder te vertrouwen omdat het via 'hun' netwerk werd gedeeld of aanbevolen.
Een veelgemaakte fout in sociale media marketing is denken dat een groot aantal volgers of fans voldoende is om het bereik en effect te creëren. Sterker, er zijn zelfs bedrijven actief die voor een paar luttele euro's je al honderden tot duizenden volgers of fans leveren. Echter, hou in gedachten dat deze volgers en fans niet voldoende zijn voor een goede sociale media strategie. Vaak zijn het ook profielen die niet echt zijn of totaal niet relevant zijn aan uw niche. Het is de kunst om betrokkenheid en interesse te creëren bij de fans of volgers. Het is juist belangrijk om de sociale media in te zetten als communicatiekanaal en interactie wordt gecreërd om een heuse communiteit te worden. Laat zien dat je betrokken én bereikbaar bent voor mensen. Vul de sociale media kanalen met relevante en interessante berichten die er écht toe doen, niet enkel en alleen promoties, akties en kortingen. Onthou! Sociale media is bedoeld om sociaal te zijn en kennis te delen!
De bovenstaande drie onderwerpen zijn enkel de basis voor een succesvolle online marketing strategie. Echter zonder dat u deze basis begrijpt zult u alle energie, tijd en kosten die u steekt in internet marketing verloren gaan. De conclusie die hieruit getrokken kan worden is natuurlijk ervoor te zorgen dat de basis van uw online marketing strategie in orde is om vervolgens door te (blijven) bouwen aan een succesvolle en vooral converterende strategie die werkt voor uw onderneming.
Heeft u vragen of wenst u eens te brainstormen met één van onze marketeers? Neem dan direct contact met ons op! Wij zijn dagelijks tijdens kantooruren te bereiken via 046-458 85 05 of via support@mediazo.nl