menu

SEO-dokters: haal meer uit uw interne zoekmachine

Overzicht

Veel mensen denken bij SEO vaak aan het verbeteren van content en techniek op basis van het zoekgedrag via Google. Maar op het gebied van SEO vallen ook zeer veel inzichten en verbeterkansen te halen uit het zoekgedrag van bezoekers op uw eigen website. In dit artikel geeft

Tekst: Roel Willems

Tijdens zoekmachineoptimalisatie wordt er standaard gekeken naar wat er gebeurt op andere websites. Kortom, u bent vaak op zoek naar inzichten buiten het eigen domein. Veelvoorkomende vragen zijn: ‘Op welke posities wordt mijn website getoond in de zoekresultaten van de zoekmachines?’, ‘Wat doen mijn concurrenten?’ en ‘Wat zijn populaire zoektermen?’. Maar de ervaring leert dat hierbij een belangrijke bron onbenut wordt gelaten, namelijk de data van het bezoekersgedrag op uw eigen website. Binnen de webanalysetool Google Analytics worden deze data al verzameld, gebruik deze informatie daarom meteen in uw voordeel.

Tip 1: vergelijk appels met appels

Het eerste advies gaat over het vergelijken van gelijke grootheden in de webanalysedata. Dit lijkt een open deur, maar gezien het grote belang mag het zeker niet ontbreken. Ga in de verkeersbronrapportages van Google Analytics op zoek naar dimensies die qua intentie van de bezoeker met elkaar te vergelijken zijn. Vergelijk direct verkeer dus niet met verkeer uit de zoekmachines op productnamen. Hoe kunt u dit dan beter aanpakken?

Kies binnen Google Analytics voor het rapport onder ‘Verkeersbronnen’/‘Bronnen’/‘Zoeken’ en zet de geavanceerde segmenten ‘Betaald zoekverkeer’ en ‘Onbetaald zoekverkeer’ aan. Nu heeft u direct een overzicht van de gebruikte zoekwoorden in de betaalde en onbetaalde zoekresultaten die u eenvoudig met elkaar kunt vergelijken. Op deze manier vergelijkt u appels met appels. Let in een dergelijk rapport altijd op grote verschillen in bijvoorbeeld het aantal bezoekers, het percentage nieuw bezoek en de bounce rate. Vaak komt u woorden tegen die goed presteren (veel verkeer, lage bounce rate) in de betaalde of juist onbetaalde zoekresultaten. Deze kunt u direct meenemen in het verbeteren van uw campagnes of uw organische zoekresultaten.

Tip 2: controleer (en monitor) de SEO-opbouw van uw website

Naast dat Google Analytics (of welke webanalysetool dan ook) erg geschikt is om inkomende verkeersstromen met elkaar te vergelijken, kunt u de data ook inzetten voor een heel ander doel, namelijk voor controle van de zoekmachinevriendelijkheid van uw website. Bekijk bijvoorbeeld regelmatig onder ‘Inhoud’/’Site-inhoud’ welke paginatitels Google Analytics registreert. Voeg voor een duidelijk overzicht een secundaire dimensie (‘Pagina’) toe om zo na te gaan of uw website dubbele titels of url’s bevat. Kijk hierbij zeker niet alleen naar de pagina’s met veel verkeer, de sortering omkeren (van weinig bezoeken naar veel) levert vaak ook interessante inzichten op. Schrijf voor pagina’s met dubbele titels nieuwe, unieke en beschrijvende paginatitels en vraag de webbouwer alle pagina’s met dubbele url’s (die wel over unieke titels beschikken) een unieke url te geven. Hierdoor zorgt u dat alle pagina’s binnen uw website door de zoekmachines als uniek worden gezien en op specifieke zoekwoorden kunnen gaan ranken.

Tip 3: zoom in op de long tail via non-branded zoekwoorden

De zoekwoorden waarop een bezoeker heeft gezocht in de zoekmachine is een van de belangrijkste rapportages binnen Google Analytics voor SEO. U vindt deze rapportage onder ‘Verkeersbronnen’/’Bronnen’/’Zoeken’/’Organisch’. Standaard ziet u hier een overzicht van de meest populaire termen waarop bezoekers hebben gezocht voordat ze uw website bezochten. Meestal bestaat de lijst woorden uit een mix zoekwoorden die direct gerelateerd zijn aan uw bedrijfsnaam (branded genoemd) en long tail-zoekwoorden in bijvoorbeeld de vorm van productnamen (non-branded genoemd). Een groot deel van SEO focust zich op de non-branded zoekwoorden.

Om meer inzicht te krijgen in welke woorden - buiten de merknaam - zorgen voor kwalitatief verkeer is er een speciale rapportage opgesteld. Deze voegt u eenvoudig toe aan Google Analytics via: http://bit.ly/17Uu04n. U vindt deze rapportage in het vervolg terug onder het menu-item ‘Aanpassing’ bovenin het menu naast ‘Rapportage’. U kunt de rapportage gebruiken door eerst eenmalig uw bedrijfsnaam op te geven in de instellingen. Dit doet u door op ‘Bewerken’ te klikken en onder ‘Filters’ de \ (tussen de .*) te vervangen met uw eigen bedrijfsnaam. Focus in deze rapportage vooral op woorden waarop veel verkeer binnenkomt, maar waarbij de bounce rate juist erg hoog is. Dit geeft aan dat uw website (nog) niet relevant is voor bezoekers op deze term.

Uiteraard zijn ook de woorden waarbij het aantal behaalde doelen achterblijft erg interessant. Klikt u op een van deze woorden, dan wordt in de rapportage direct de landingspagina getoond waarop bezoekers zijn binnengekomen. Ga voor landingspagina’s met een hoge bounce rate na wat u kunt verbeteren zodat ook deze pagina’s relevanter worden voor bezoekers uit de zoekmachine. 

Tip 4: Bekijk ook eens de zoekresultaten op uw eigen website

Deze tip is voor veel webanalisten een open deur. Maar een open deur die voor veel zoekmachinespecialisten vaak gesloten blijft: de interne zoekmachine. Google Analytics kan de woorden waarop bezoekers zoeken op uw eigen website inzichtelijk maken. U vindt dit terug onder: ‘Inhoud’/’Zoekopdrachten op de site’. Bekijk onder ‘Zoektermen’ welke zoekwoorden bezoekers op uw website gebruiken en ga na of u zich hier niet voor zoekmachineoptimalisatie specifiek op kunt richten, bijvoorbeeld door het aanmaken van specifieke landingspagina’s of het toevoegen van woorden aan productpagina’s zodat deze makkelijker worden gevonden op synoniemen. Als u in deze resultaten kijkt, bekijk dan ook zeker wat bezoekers vanuit de onbetaalde zoekresultaten op uw website zoeken (gebruik hiervoor een geavanceerd segment zoals beschreven bij tip 1) en ga na of u ook specifiek uw website kunt verbeteren voor de woorden die juist deze bezoekers gebruiken.

Roel Willems is senior webanalist bij OrangeValley.

Bron : twinklemagazine.nl

Publicatiedatum 17/06/2013
Partner Badge Xolphin