menu

Succes op Facebook? Themacommunities verhogen de slaagkans!

Overzicht

Een Facebookpagina aanmaken vanuit je merk is de logische eerste stap van menig online marketeer, die zijn merk op Facebook neer wil zetten. Logisch, maar lang niet altijd verstandig, zo blijkt uit het eerste echte grootschalige onderzoek onder fans van merken op Facebook. Waar marketeers vaak aan voorbij gaan, is dat het vooral draait om de verbintenis tussen mens en product.

Onderzoek Facebook communities

Mensen, en daarmee potentiële fans, zijn op zoek naar de beleving die hoort bij een community. Wanneer ze die niet ervaren, haken fans snel af. Sterker nog, ze haken waarschijnlijk niet eens aan. De marketeer doet er dus verstandig aan eerst zijn bindende factor te definiëren. En dat is lang niet altijd het merk.

In vrijwel elke sector zien we voorbeelden van sterke communities! Je hoeft dus niet in een bepaalde branche te zitten om succesvol te zijn.

Alle merken kunnen een sterke community bouwen. Voorwaarde is wel dat je een duidelijke bindende factor kiest en daar je community omheen bouwt. Delta Lloyd heeft dit bijvoorbeeld goed begrepen met haar community over zeilen. Door de community te koppelen aan sponsoringsactiviteiten is er plotseling wel een bindende factor: passie voor zeilen!

Dat je hiermee slechts een deel van je (potentiële) fans bereikt is een gegeven. Wellicht dat voor andere doelgroepen andere themacommunities ontwikkeld kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan een community over veilig wonen als het gaat om inbraakpreventie.

Interactie maakt het verschil

Uit het onderzoek blijkt dat de content van de pagina’s door fans vrijwel altijd hoog gewaardeerd wordt. Daarom drukken fans op de “vind ik leuk” button. Op de onderdelen interactie en webcare zien we duidelijk het verschil tussen de goede en de minder goede communities. Met voldoende interactiviteit en webcare kun je de binding met je merk verder ontwikkelen. De winnaar van de Facebook Award deelde een tipje van de sluier.

Eric Lang van NewYork.nl: “Verbinding ontstaat ook door de strategie achter je posts. Ik houd mijn mensen bewust bij elkaar en probeer waar het kan de groepsinteractie te versterken. Ik post consequent één of twee keer per dag. Zou ik ervoor kiezen om dat vaker te doen, dan zijn de reacties die je krijgt veel meer verspreid op je pagina. Dan versterken ze elkaar niet meer en dan mis je de onderlinge interactie tussen volgers en bloed je pagina dood.”

Monitor je succes: kijk niet naar het aantal likes, maar naar de interactie!

Tot slot gaat het er niet om hoeveel fans je hebt (in meerdere onderzoeken is er geen enkel verband tussen aantal likes en de beleving van de fans), maar juist om de mate van interactie die je waarneemt. Je kunt dus beter kiezen voor een kleine community met veel (hoogwaardige) interactie, dan voor een grote community waar je alleen kunt zenden. Bij een hoog aantal posts per dag verlies je aan kracht en interactie, doordat de reacties heel erg verspreid worden over de pagina. De groepsdynamiek valt zo weg én je kunt je reacties zelf veel moeilijker monitoren.

Meer weten? Neem contact op met ons en vraag wat wij voor u kunnen betekenen op het vlak van social media!

Bron:frankwatching

Publicatiedatum 16/05/2012

TXT_GALLERY_ATTACHED

Partner Badge Xolphin