menu

Tien internetdingen die in 2015 echt niet meer kunnen

Overzicht

Het einde van 2014 is in zicht. Een goed moment om te reflecteren op ons vakgebied. Frankwatching maakte een lijst met ergernissen en must-haves in de online marketing. Hieronder leest u " tien internetdingen wat in 2015 ècht niet meer kunnen ". 

  1. De hamburger ( op de desktop of laptop )

    Drie liggende streepjes boven elkaar vormen het icoon voor 'menu'. Dit noemt men het hamburgermenu omdat je de streepjes kunt zien als bovenkant broodje, de hamburger en de onderkant van het broodje. Zo'n 'hamburgertje' zit er heel hip uit, lekker mobiel. Op de smartphone en tablet is het best handig, zo wordt er ruimte bespaard en is het niet nodig om het complete menu in de website te proppen. Toch zien we steeds vaker dergelijke hamburgers in desktop-sites. Is dat voor de hip of bedoeld om het design clean te houden. Met een hamburger 'verstopt' u juist waar de bezoekers voor komen en zadelt hen op met een extra klik voordat ze iets kunnen zien. 

    "Mimicking mobile design on the desktop in not appropriate." stelt internet godfather Jakob Nielsen. Niet (meer) doen dus! 

  2. Cookie-meldingen

    Het aantal cookiemeldingen dat we per dag wegklikken is nooit geteld, maar het zijn er irritant veel. Als webbouwer weeg je elke klik die je een bezoeker aandoet op een goudschaaltje, maar de wetgever 'verplicht' bijna op zo'n elke website een 'klikken-voordat-je-verder-kunt-knop'. 

    Sinds 7 oktober jl. hoeft u op uw website of webshop enkel nog toestemming te vragen voor trackingcookies. Op zich is dat al een hele verbetering, maar toch moet u ook voor een onschuldige Google Analytics integratie een cookie-melding op uw website of webshop plaatsen. Net als de redacteurs bij Frankwatching pleiten wij ook voor burgelijke ongehoorzaamheid. Wanneer u een schoon geweten hebt en u geen rare dingen op computers van bezoekers plaats of met bedenkelijke manieren met gegevens van bezoekers omgaat dan kunt u ervoor kiezen om geen cookiemelding te plaatsen. Van opta-handhaving en cookie-arrestatieteams hebben wij nog nooit iets vernomen. 

  3. Responsive zeggen wanneer u adaptive bedoeld

    We leggen het nog één keertje uit. Een repsonsive website past zich, voor wat betreft lay-out aan op het scherm waarop deze bekeken wordt. Op een desktop vind u bijvoorbeeld vier blokken naast elkaar, op een tablet wordt het een kwadrant van vier blokken en op een smartphone toont de website de vier blokken onder elkaar. Wij zijn van mening dat anno 2015 elke website "responsive" moet zijn. Zelfs Google experimenteert tegenwoording met posities in de organische zoekresultaten voor "mobile-friendly" websites en -shops. 

    Een adaptive website past zich voor wat betreft content en/of functionaliteit aan. Wanneer u weet dat mobiele gebruikers in veel gevallen adresgegevens raadplegen of dat de bestellingen altijd via desktop plaatsvinden, dan kunt u de website of webshop daarop (laten) aanpassen. Een adaptive website behelst meer dan een responsive website. Het kan zomaar zijn dat u twee of meer websites moet (laten) maken omdat de behoefte per apparaat verschillend zijn. Onze ergernis zit hem erin dat opdrachtgevers soms verwachten een adaptive website geleverd te krijgen maar er niet voor willen betalen omdat ze een responsive website besteld hebben. Overweeg de verschillen en neem deze samen met uw accountmanager door voordat u de juiste keuze maakt. 

  4. De excuus-app

    "We moeten mobiel en dus moeten we ook een app." Dus er komt een app voor een verzekeringsmaatschappij die informatie over verzekeringspolissen bevat, één voor de stuntaanbiedingen van de lokale shoarmatent en eentje voor facilitaire diensten van een overheidsinstelling met de prijzen van de interne printservice. 

    Waarom zou een bezoeker dit willen doen? Hoeveel app's liggen niet te verstoffen in de Google Play-store of App-store. Zonde van het marketingbudget denken wij. Een aantal specifieke pagina's inrichten op uw website of webshop lijkt ons een veel beter idee. Het is daarnaast ook nog eens stukken goedkoper. Voor wie twijfelt over de zin- en onzin van een app, check de beslisboom van Eric van Hall op Emerce.

  5. Social media challenges

    Een fysieke uitdaging volbrengen en andere opjutten om het ook te doen. In augustus gooide half Nederland een bak ijswater over zijn kop en daagde zijn vrienden en vriendinnetjes op Facebook dit ook te doen. Social media challenges zijn in 2015 uit! ( althans dat hopen we ). 

  6. Neon-kleurtjes

    Vorig jaar vonden we ze nog he-le-maal leuk, de neon-kleurtjes. Ze hadden zo'n lekkere oldskool uitstraling. Web Safe colors - zo heeten ze op Internet. 

    Maar sinds de moeders in neonroze hemdjes fitnessen en marathonlopers zich in het gifgroen dryfit hullen weten we ondertussen dat de trend over is. Balans en zachtheid, zo luidt het kleuradvies anno 2015. 

  7. Vragen om feedback op uw website of webshop

    De feedback-knop, het suggestie-formulier, het klanttevredenheids-onderzoek en de rating-duimen. Als wij serieus op al die feedbackvragen in zouden gaat dan zouden we er een dagtaak aan hebben.

    Af-en-toe liken we iets op facebook en heel soms geven we een review op Google voor een bedrijf of organisatie en verder gaan we zelden-tot-nooit in op feedbackverzoeken. We kunnen ons niet voorstellen dat andere mensen dit wel doen. Behalve als met erg boos is of teleurgesteld is over een bepaalde dienst of product. Er is eigenlijk geen reden voor al die lelijke knoppen, ratings en invoervelden. Van ons mogen ze dus van de websites en webshops worden afgehaald. 

  8. Plaatjes-iconen

    Voor uw online pictogrammen gebruikt u SVG ( Scalable Vector Graphics ) of font-icons. Ze schalen lekker mee op elke schermgroottes, zijn heerlijk lich omdat er geen berg pixels over de internetverbinding wordt gejaagd en zien er op retinadisplays loeischerp uit. 

    Sinds flat design waren we helemaal klaar met glossy icons en rafelig vergrootte pictogrammen konden eigenlijk sowieso al nooit, maar met de komst van SVG en font-icons willen we geen smoesjes meer. Pixels zijn passé, vectors rule! 

  9. Tekst voor Google

    Er zijn veel internet-ondernemers die meer met Google hebben dan met mensen. Van deze types die hun home-pagina volstampen met minimaal 900 worden met een keyword-density van 5 procent, entrepeneurs die er niet voor schromen hun bezoekers te overladen met niets-zeggende content die wel veel zoektermen bevat en lieden die zich beijveren voor zoveel mogelijk post op fora en comments op blogs: niet om bij te dragen aan inhoudelijke discussies, maar louter en alleen om "backlinks" voor Google te verzamelen. 

    Van Google-pleasers wordt de wereld niet beter. Zelfs Google is (ondertussen) meer van mensen gaan houden dan van zichzelf. Google wordt ook steeds slimmer in het doorzien van SEO trucjes. Het advies voor 2015 luidt: Zorg voor quality-content en hou vast aan de wetgeving en regels, dan komt het allemaal in orde. 

  10. Weg met WEB-fonts

    Vroeger hadden we keuze uit een rijtje webfonts: Arial, Courier, Georgia, Times New Roman, Trebuchet en Verdana. Daar moesten we het als webbouwers mee doen. 

    Tegenwoordig kunnen we ons (gelukkig) uitleven met duizenden fonts. Wees eens creatief met andere fonts, bijvoorbeeld het font waarmee uw huisstijl is uitgerust. Van de veilige fonts is verdana nog het ergste met zijn voorzichtige voorkomen. De verdana is de comic sans van het jaar 2015 en gaat, wat ons betreft, in de ban!

Wij hebben al zin in 2015, u ook? 

Als we al het bovenstaande in acht nemen in 2015, dan wordt 2015 vast een schitterend jaar. Wat zullen we ons gezond gaan voelen zonder de hamburgers en de cookies. We denken na over wat we (willen) zeggen en verschuilen ons niet (meer) achter slappe excuses. Geen gezeur meer om feedback en schreeuwerig kleurgebruik. We richten ons met heldere beeldtaal en rijke typografie op mensen, niet op zoekmachines. Laat het nieuwe jaar maar komen, wij hebben er zin in. 

Wilt u ook eens vrijblijvend in contact komen met een accountmanager van MediaZo! om uw wensen en doelen voor 2015 te bespreken? Maak dan direct een afspraak via ons contactformulier of bel direct: 085-4012944.

Publicatiedatum 05/12/2014
Tien internetdingen die in 2015 echt niet meer kunnen
Partner Badge
Xolphin