Armando Roggio van Practicalecommerce.com stelde een lijst samen van tips hoe u uw klanten meer zekerheid kunt bieden over het bezorgproces.
Volgens Roggio wil een meerderheid van de online shoppers weten wanneer een bestelling naar verwachting óf met zekerheid wordt geleverd. Veel webshops missen deze optie in hun bestelsysteem, waardoor klanten geen goede inschatting kunnen maken over de totale besteltijd. ‘Stel, een klant wil op woensdag een verjaardagscadeau kopen voor een vriend die op zaterdag jarig is. Welke leveringsoptie moet deze klant dan kiezen als er geen datum of tijd is aangegeven bij de verschillende opties?’, legt Roggio uit.
Klanten willen graag een notificatie ontvangen van de status van hun bestelling. Dit kan bijvoorbeeld via e-mail. Hoewel veel consumenten dergelijke notificaties nauwelijks lezen, wordt de retailer wel vaak direct gebeld als er geen bezorgbericht is verstuurd.
Probeer de klant meer informatie over de verzending te verschaffen door bijvoorbeeld ook PostNL of Selektvracht te vragen een e-mail over de status van het pakket te versturen. Zo wordt de klant meegenomen in elke stap van het bezorgproces. Zorg er daarnaast voor dat u meerdere opties biedt voor het traceren van het pakket: op uw eigen website, op de site van de koerier of via een mobiele app.
Online shoppers hebben allemaal een andere definitie voor het snel afleveren van een bestelling, blijkt uit de Online Shopping Customer Experience Study van comScore onder Amerikaanse online consumenten. Het bureau becijferde dat 48 procent van de ondervraagden in de studie niet meer dan vijf dagen op een pakket wil wachten. 23 procent heeft acht dagen of langer geduld.
ComScore laat weten dat webwinkeliers die klanten diverse bezorgopties bieden (van same day delivery tot acht dagen), aantrekkelijker zijn voor een bredere groep consumenten.
Bron: Twinkle Magazine