menu

Trends en verwachtingen 2013

Overzicht

Ook zo benieuwd wat er in het nieuwe jaar allemaal gaat gebeuren? Hiermee doen wij graag enkele voorspellingen op het gebied van online- & print media. In onze

Zoekmachine – en online marketing worden (eindelijk) gezien als volwaardig onderdeel

Je mag het al eigenlijk geen trend meer noemen, maar in 2013 zullen de meeste bedrijven en organisaties (eindelijk) zien als een volwaardig onderdeel van het marketingplan van een bedrijf of organisatie. Bedrijven moeten steeds meer gaan denken als uitgevers. Belangrijk hierbij is de aandacht voor ‘eigen’ en unieke content waarmee de boodschappen verspreid gaan worden. Hierbij is natuurlijk de bewaking op huisstijl en imago een essentieel onderdeel.

Social media

Social Media is inmiddels ingeburgerd in Nederland. In de diverse media hebben we al kunnen lezen dat Nederland in de top 3 staat ( na Duitsland en Portugal ) qua gebruik van sociale media kanalen als Facebook en Twitter. Bedrijven laten (nog steeds) teveel kansen liggen. Het gebruik van sociale media zal verder toenemen in 2013.

Mobiel

Steeds meer mensen stappen over op smartphones en tablets om op Internet te surfen en de email te checken. Deze trend brengt zowel kansen als bedreigingen met zich mee voor het MKB. De grote voordelen van het mobiele verkeer is dat de (geografische) locatie goed bekend is tijdens browsen, hiermee dat er meer lokale marketingmogelijkheden zijn.  

Noodzaak responsive webdesign groeit

Responsive webdesign betekend dat een website zich aanpast aan het apparaat waarmee de website of –shop bezocht wordt.  Wanneer de website benaderd wordt met b.v. een smartphone of tablet dan ziet deze er anders uit dan wanneer de website via de traditionele desktop of laptop bekeken word. De website merkt op met welke apparatuur er gezocht wordt en laat op basis daarvan de juiste versie zien. Van mobiele telefoons tot iMacs, laptops en tablets. Websites worden steeds vaker benaderd door verschillende apparaten en internetbrowsers. Het is van belang dat alle bezoekers op de juiste manier worden opgevangen en dat je bedrijf op de juiste manier onder de aandacht komt.

Toename Social Shopping

Er wordt steeds meer ‘online’ geshopt in Nederland. Ook wordt online shopping steeds vaker geïntegreerd met sociale netwerken zoals facebook en Google +. Online shopping blijft groeien, mede als gevolg van het stijgende gebruik van mobiel internet via smartphones en tablets. De verwachting voor 2013 is dan ook dat deze trend zich verder zal voortzetten door o.a. de komst van de mobiele versie van i-Deal. Bezoekers zullen steeds vaker producten en diensten aanschaffen op een mobiele telefoon of tablet waardoor er in 2013 steeds meer mobiele versies van webshops ‘online’ zullen opduiken. Tegelijkertijd zal de slag steeds vaker gemaakt worden naar Facebook waar men dan ook producten eenvoudig kunt aanschaffen. Uiteraard gewone websites worden meer en meer geoptimaliseerd voor mobiele telefoons gezien het feit dat steeds meer mensen mobiel gaan zoeken. Google geeft hier nog bij aan dat 61 procent van de gebruikers waarschijnlijk niet zal terugkeren als een website niet geschikt is voor smartphones en/of tablets. Het is haast noodzaak om een mobiele variant of responsive webdesign in te zetten om niet verder op achterstand van de concurrentie te komen.

Het einde van de ‘standaard’  lettertypes 

De tijd dat een website of webshop met enkel een standaard browserfont ( Arial, Times New Roman of Verdana ) ligt inmiddels ver achter ons. Met de mogelijkheden van CSS3 en eventuele  javascript oplossingen hebben wij nu duizenden lettertypes tot onze beschikking waarmee de huisstijl en uistraling van een website of –shop beter tot zijn recht zal komen.

Homepagina's mogen eindelijk langer

Waar eerder de mogelijkheden beperkt waren en we ons moesten houden aan ‘standaard’ formaten voor websites en –shops mogen we in 2013 eindelijk ‘groter’ gaan denken. Laat de content ( inhoud) de lengte van je homepagina bepalen. Dankzij de hedendaagse technieken en internet-snelheid is het tegenwoordig mogelijk om ‘groots’ te denken. Bezoekers vinden het absoluut niet erg om te scrollen op een homepagina, mits hij of zij daarbij wel de informatie aantreft die hij of zij zoekt.

Het einde van flash?

Zal Flash dan toch in het komende jaar definitief ten onder gaan nu er al meerdere vervangende en betere oplossingen te vinden zijn in de technieken van o.a. HTML5 of Jquery? De liefhebbers vrezen het, de HTML-ers wrijven (vast)  in hun handen.

Gebruik HTML5 zal toenemen

Voor wat betreft HTML zal er steeds meer gebruik gemaakt worden van HTML5. Hoewel de standaard nog niet officieel is wordt deze techniek inmiddels al goed ondersteund door de moderne internetbrowsers. Dankzij deze mogelijkheden ( in combinatie met CSS3 en Jquery ) zal Flash steeds verder aan de kant worden gedrukt. HTML5 speelt daarnaast een belangrijke rol op smartphones en tablets.

Google+: het nieuwe sociale netwerk van Google

Het jaar 2013 zal het jaar van de waarheid worden voor Google+. Google zal daarom ook veel tijd investeren in de verdere integratie, ontwikkeling en promotie van het nieuwe sociale netwerk. Is Google + daadwerkelijk vernieuwend en stappen we massaal over van Facebook naar Google + of is Google ondertussen al te laat en blijft Facebook hun voor? De verwachting is dat Google het gebruik van Google+ mee zal nemen in het algoritme van zijn zoekmachine waardoor bedrijven genoodzaakt zijn om meer met Google initiatieven ( Google Shopping, Merchant, Adwords, Bedrijfsfoto’s e.d. ) te gaan werken.

Voor nu wensen wij u vast een prettige jaarwisseling en hopen wij u ook in het nieuwe jaar te mogen informeren en adviseren op gebied van online- en print media. 

Publicatiedatum 28/12/2012

TXT_GALLERY_ATTACHED

Partner Badge Xolphin