Google maakte in mei vorig jaar bekend Google Shopping - daar toen nog Google Product Search geheten - alleen nog betaald aan te bieden aan Amerikaanse webwinkeliers. Sinds afgelopen oktober moeten online retailers zogenoemde Product Listing Ads afnemen om nog boven te komen drijven in de productenzoekmachine.
Door de koerswijziging namen de bestedingen aan Product Listing Ads exponentieel toe, blijkt uit onderstaande grafiek van Marin Software:
Hierboven is te zien dat ongeveer 2,5 procent van het budget van Amerikaanse Google-adverteerders in december naar Product Listing Ads vloeide. Daar staan 6,1 procent van de impressies (y-as) en 6,6 procent van het aantal kliks tegenover:
Marin Software stelt dat Product Listing Ads (kortweg PLA's) lucratiever zijn dan tekstadvertenties bij Google: '.. not only cheaper, but they perform far better than standard text ads ..'. Uit eerder onderzoek van Kenshoo kwamen soortgelijke resultaten naar voren. De conversie van PLA's zou 35 procent hoger liggen.
Marin Software relateert de hogere click trough rates aan de betere winkelervaring op Google Shopping en de hogere relevantie. Volgens de leverancier zullen steeds meer Amerikaanse online retailers budget verschuiven van tekst- naar productadvertenties. Te voorzien valt echter dat de toenemende concurrentie de klikprijzen in Google Product Ads opdrijft.
Google introduceerde Google Shopping al in mei 2011 onder die naam in Nederland. Opname voor webwinkeliers was en is in beginsel gratis, maar ook hier moeten webwinkeliers straks gaan betalen voor de dienst. In de aanloop naar de transitie op 13 februari probeert Google Nederlandse webwinkeliers met advertentiekrediet voor Product Listing Ads te winnen; early adopters kunnen 75 euro promotietegoed en 10 procent cashback ontvangen.
Bron : Twinklemagazine.nl