De helft van de online traffic uit het web komt uit de organische zoekresultaten van Google. De tweede plek met 20% van de traffic komt uit het 'directe' verkeer. Er bestaat geen twijfel over dat de inzet van internet marketing een belangrijk(er) onderdeel zal worden in de marketingmix van ondernemers.
Veel internet marketeers en internetbureau's claimen dat het zoekverkeer en de posities in o.a. Google explosief zullen stijgen door de inzet van o.a. zoekmachine optimalisatie. Maar moet je deze 'beloftes' en de mensen die het aanbieden wel vertrouwen? In het vak " online marketing " zijn er nogal wat idealisten acties, maar wanneer je niet goed oplet zou je zomaar met een 'marketeer' in zee gaan die gebruik van je (beperkte) kennis maakt of niet precies weten waar ze mee bezig zijn. Dit kan GROTE gevolgen hebben voor uw bedrijf en de reputatie.
Hieronder lees je vier zaken die 'foute' seo consultants je niet snel zullen vertellen
Iedereen die zich bezig houdt met enige vorm van marketing moet enige technische aanleg en kennis hebben om SEO succesvol te kunnen toepassen, maar niet meer dan de gemiddelde ervaren computergebruiker. SEO word vaak onnodig gezien als een 'technisch' vak met lastige materie. Internet marketeers maken het vaak ook (onnodig) lastig met terminologie waarmee hij of zij je enkel probeert te overtuigen van zijn of haar product en kennis. Ze claimen vaak ook expert te zijn in de algoritmes van o.a. Google en daarmee ook de 'geheimen' kennen om deze te beïnvloeden. Let op! Dit is de grootste onzin. Niemand kent de formules van het algoritme van Google, zelfs eigen (recent) ontslagen medewerkers van Google zelf weten niet te vertellen met welke updates Google 'morgen' kan komen en hoe deze zou (kunnen) werken. Het neemt niet weg dat er toch wat technische zaken van invloed op SEO kunnen zijn. Hieronder denken we dan o.a. aan de snelheid van je website en pagina's, responsive design en architectuur of technische opbouw. Dit zijn veelal zaken die niet met een internet marketeer besproken moeten worden, maar eerder met de webdesigner of webbouwer. Al-met-al ; SEO is géén technische vaardigheid.
Wees alert op internet marketeers of zoekmachine specialisten die de richtlijnen van Google niet opvolgen, of sterker, compleet negeren. SEO richt zich op tal van zaken en inspanningen, maar twee belangrijke pijlers hierin zijn de keyword-onderzoeken en het aantrekken van links. In veel gevallen concentreren internet marketeers zich vooral op dit laatste, ook wel 'linkbuilding' genoemd. Volgens de richtlijnen van Google kunnen 'gemanipuleerde' links gezien worden als een linkschema. Onder deze categorie zijn links opgenomen die (waarschijnlijk) gemanipuleerd werden door de inzet van automatische linkbuilding programma's, betaalde plaatsing van links of links uit zogenoemde linkfarms. Uit de afgelopen (panda) updates van Google hebben we mogen leren dat Google dergelijke links absoluut niet waardeert, met als gevolg een mogelijke daling van je online exposure in de zoekresultaten, of erger een penalty waardoor je website compleet uit de zoekresultaten geweerd zal worden. Nu zeggen we niet dat het plaatsen van links slecht is, integendeel. Het uitbouwen van een kwalitatief linknetwerk is van onschatbare waarde, het is natuurlijk wel van belang om het netwerk volgens de richtlijnen uit te breiden en te bouwen aan een betrouwbaar linknetwerk. Nogmaals, wees voorzichtig met linkbuilding en linkbuilders. De link van vandaag kan morgen funest zijn waardoor veel (onnodig) budget verloren is gegaan en vaak veel schade toe brengt aan de betrouwbaarheid van uw website.
Het belangrijkste doel van legitieme seo-campagnes is om te bouwen aan onderwerpen en content die relevant zijn in uw niche en hiermee een autoriteit te worden. Internet marketeers zijn expert in internet marketing of SEO, niet in de niche van je onderneming of bedrijf. Ze liegen niet wanneer ze claimen meer traffic en betere posities te genereren, maar het is meestal van korte duur en helpt je niet verder een (eigen) autoriteit of waarde op te bouwen. Om succesvolle internet marketing campagnes in te zetten voor je bedrijf is de input en samenwerking van eigen medewerkers van enorm belang. Zei hebben tenslotte alle kennis en ervaring in de branche en kunnen dit als geen ander beter vertalen op de website, sociale media of blogs. Internet marketeers die zoekmachine optimalisatie (SEO) willen inzetten zonder je betrokkenheid zullen naar alle waarschijnlijkheid enkel de intentie hebben om een contract te sluiten waarbij de invloeden slechts van 'tijdelijke' aard zijn en niet bijdragen aan de opbouw van autoriteit. Bij een dergelijke overweging is het wellicht verstandiger om het beschikbare budget in het betaalde zoekverkeer van o.a. Google Ads in te zetten.
In de SEO branche kenmerken we de meeste 'zoekmachine specialisten' of internet marketeers als volgers. Het is natuurlijk niet verkeerd om te leren van de experts op het gebied van internet marketing en je kennis hiermee te verrijken. Maar er zijn helaas ook een hoop 'marketeers' die enkel napraten wat ze gelezen of geleerd waardoor je vaak uiteindelijk moet concluderen dat het een hoop verspilde tijd, moeite en budget is geweest. Zoekmachine optimalisatie (SEO), als onderdeel van de internet marketing strategie, is zowel kunst als wetenschap. Het vak SEO bestaat vooral uit 'try-and-error' en intuïtie. Zo moet er continu getest en gemonitored worden om de resultaten telkens te kunnen verbeteren. Het is een ontdekkingsreis in een wereld die zich continu blijft ontwikkelen, maar daarmee maakt het 'ons' vak alleen maar leuker.
Bezint eert ge begint en wees selectief wanneer je overweegt om een internet marketeer in te schakelen. We hopen dat deze lijst je helpt wanneer je overweegt om aan de slag te gaan met internet marketing of zoekmachine optimalisatie (SEO) en je hiermee de juiste vragen kunt stellen aan de talloze aanbiedingen van internet marketeers. Wil je direct in contact komen met één van onze eigen internet marketeers? Neem dan direct contact met ons op via 046-458 8505.