menu

5 manieren om te verkopen via social media

Overzicht

Er wordt nog vaak gesteld dat social media media zijn waar je als bedrijf vooral geld kunt stukslaan, maar waar het genereren van directe omzet lastig is. Toch liggen de verwachtingen voor social commerce bijzonder hoog. Uit het onderzoek

Direct omzet genereren via social media

Natuurlijk is het mogelijk om op sociale netwerken te adverteren dankzij de diverse self-service advertentiesystemen en door campagnematige acties in te zetten. Globaal gezien onderscheiden we zes vormen van social commerce:

  • Social selling

  • Social e-commerce

  • Social auctions

  • Visual selling

  • Review selling

Social selling

Groupon, LivingSocial en Groupdeal vallen in deze categorie. Het concept is simpel en kennen we allemaal; bedrijven kunnen via deze sites producten en diensten aanbieden, waarbij ze een forse korting aan de kopers geven. Wanneer een vooraf bepaald aantal mensen de ‘deal’ koopt, gaat hij door. Voor bedrijven die aanzienlijke vaste kosten hebben, kan dit type verkoop via social media interessant zijn. De sites hebben vaak enorm bereik en werken lokaal.

Bij social selling geldt dat het bepalen van een maximum aantal deals van groot belang is. Sommige restaurants moeten tot 2017 elke avond aan de slag om alle mensen te bedienen die een Groupon deal hebben gekocht. Realiseer je bovendien dat klanten, die wel het normale bedrag betalen, het vervelend kunnen vinden als ze mensen tegenkomen, die voor hetzelfde veel minder betaald hebben.

Het is essentieel om voorwaarden bij een social deal helder te maken. Wees open en eerlijk, zodat de koper weet waar hij aan toe is. Horecazaken en hotels hebben soms de neiging om deals te verkopen en vervolgens de kopers nauwelijks de kans te bieden om de bon te innen. Dat leidt tot veel negatieve publiciteit op sociale netwerken. Als je voor social selling kiest, ga er dan ook voor de volle 100% voor en behandel klanten volwaardig.

Onthoud dat het gebruik van sites als Groupon ook veel gratis exposure oplevert. Bij deals staat altijd een uitgebreide beschrijving van het product of de dienst inclusief een link naar de website. Sommige deals slaan niet direct aan, maar leveren wel duizenden gratis bezoekers op.

Social e-commerce

Verkoop via Twitter vindt al jaren plaats. Bekend is het DellOutlet-account, dat in 2010 al voor 18 miljoen dollar aan omzet genereerde voor Dell. Het beginnen van een winkel op Facebook is tegenwoordig ook simpel. Daarvoor kunnen merken apps inzetten, die het assortiment beschikbaar maken op Facebook. Het voordeel daarvan is dat de profieldata van iemand die de winkel bezoekt direct kunnen worden geïntegreerd in de app. 

Veel van deze apps hebben een fremium-model. Ze zijn in de basisversie gratis te gebruiken, als je bepaalde extra functionaliteiten nodig hebt, moet je betalen. Meestal gaat het om een maandelijks bedrag, zodat er geen hoge initiële investeringen nodig zijn. 

Social auctions

Sites als vakantieveilingen.nl laten consumenten bieden op producten en diensten. Degene die het hoogste bedrag biedt, heeft recht op de aanbieding. Bedrijven die bijvoorbeeld vakantiehuisjes beheren of evenementen organiseren, kunnen door dit type sites snel leegstand aanpakken. Ook hier geldt dat de opbrengst, het bedrag dat de consument betaalt, gedeeld wordt tussen de website en de aanbieder van de bonnen.

De impact van sites als vakantieveilingen.nl is niet te onderschatten. Maandelijks worden 150.000 zaken via de site geveild. De site trekt 200.000 unieke bezoekers per dag. Ook dat draagt bij aan exposure van de partijen die zaken ter veiling aanbieden. Naast vakantieveilingen.nl is onder meer veilingacties.nl, waarin Sanoma Ventures recent investeerde, een goed voorbeeld van een social auction site.

Visual selling

Visual selling houdt in dat producten, waarvan plaatjes op sociale netwerken staan, direct te koop zijn. Het staat nog in de kinderschoenen, al heeft het succes van sites als Pinterest visual selling een impuls gegeven.

Eén van de sites die groot inspeelt op het fenomeen social selling is TheFancy. Op de website thefancy.com staan plaatjes van kleding tot en met plaatjes van de mooiste hotels ter wereld. Gebruikers van het netwerk kunnen door een knop (de ‘fancy button’) aangeven dat ze graag het product willen hebben of het hotel willen bezoeken. Hun voorkeuren kunnen direct binnen alle sociale netwerken worden gedeeld. Indien mogelijk, kan een transactie direct tot stand komen.

Voor bedrijven geldt dat het beschikbaar stellen van indrukwekkende foto’s van hun producten – bij voorkeur van de wijze waarop die producten door tevreden mensen worden gebruikt (stel niet het product, maar de ervaring centraal) – de omzet een impuls kan geven, omdat de visuals eerder worden gedeeld op sociale netwerken.

Review selling

Reviewsites bestaan al vele jaren, maar de laatste tijd worden ze in toenemende mate ‘socialer’. Via dit type sites kunnen consumenten bekijken wat anderen (vaak ook in hun eigen netwerk) van specifieke producten vinden en die producten ook meteen aanschaffen. Toch maken maar weinig bedrijven gebruik van de kracht van reviewsites. Terwijl het gemakkelijk is om (tevreden) klanten te vragen een review te plaatsen op relevante sites en die review ook via een reeks andere sociale netwerken te delen. Soms met incentives, maar veel vaker ook zonder zo’n incentive.

Het is verstandig om nauwkeurig in kaart brengen welke reviewsites voor jouw producten van belang zijn, zodat klanten geholpen kunnen worden bij het insturen van hun review naar de juiste plekken. Bovendien levert het waardevolle kennis op over de eigen producten en die van concurrenten.

Van kopers ambassadeurs maken

Voor elke vorm van social commerce gelden specifieke tips & trucs, die er een succes van maken. Als een verkoop heeft plaatsgevonden, doen bedrijven er verstandig aan tevreden kopers in te zetten als ambassadeurs. Dat kan meteen al, door bijvoorbeeld deel- en likeknoppen aan te bieden op de juiste momenten tijdens het koopproces. Na een bepaalde periode, soms ook direct na levering van het product, kan je als bedrijf de klant daarnaast vragen hoe het product bevalt en of er nog vragen zijn. Tijdens dit contact, dat vaak door klanten wordt gewaardeerd, kan je eveneens verzoeken een review te schrijven, het product te delen of een like te geven.

Bron: Frankwatching

Publicatiedatum 25/07/2012
Partner Badge Xolphin