menu

Adwords Enhanced Campaigns: wat gaat het kosten?

Overzicht

Er is in de afgelopen weken al aardig wat gesproken over Enhanced Campaigns: de grote verandering die Google gaat doorvoeren in Adwords. E

Enhanced Campaigns?

Voor de lezer die het nieuws heeft gemist: in februari maakte Google bekend dat in de komende weken ‘enhanced campaigns’ uitgerold wordt. Adwords enhanced campaigns zijn ‘new style’ Adwords-campagnes waarin targetting voortaan standaard op alle apparaten staat ingesteld. Targetting per device kan niet meer worden ingesteld. Adwords enhanced campaigns gaan daarmee de oude campagnes vervangen waarin het (nu nog) mogelijk is campagnes specifiek op te zetten voor tablets en mobiele apparaten.

Als logisch gevolg komen ook aparte biedstrategieën voor tablets te vervallen. Mobiele biedingen kunnen alléén nog aangepast worden op campagneniveau. Naast deze wijzigingen met betrekking tot targetting van apparaten, worden ook diverse nieuwe functionaliteiten uitgerold. Meer weten: check de resources.

Wat zijn de gevolgen en wat gaat het kosten?

Doordat targetting per device naar verwachting rond juni 2013 niet meer kan worden ingesteld, worden alle adverteerders verplicht om op tablets te adverteren. Je bent (nog) niet verplicht om op mobiele apparaten te adverteren, maar de standaardinstellingen zijn erop gericht dat u ook mobiele apparaten target. Biedingen op mobiele apparaten kun je met 100% verlagen. Zelfs wanneer je de bieding op mobiele apparaten met 100% verlaagt, moet je op extra kosten rekenen.

Concluderend: welke effecten kun je verwachten?

Zeker de adverteerders die momenteel nog niet adverteren op tablets, kunnen een forse toename aan advertising-uitgaven verwachten. Als het conversiepercentage lager ligt op tablets, zal dit een negatieve impact hebben op de resultaten en ROI. Adverteerders die campagnes in Adwords hebben uitgesplitst naar type apparaat (zodat ze de biedstrategie aan kunnen passen op tablet campagnes in verband met conversieratio’s die lager liggen), kunnen naar verwachting een sterke stijging verwachten in kosten voor tabletverkeer. Ook dit scenario leidt in de meeste gevallen tot een slechter resultaat.

De adverteerders die momenteel tablets- en desktop/laptop-campagnes in dezelfde campagnes targetten, zullen naar verwachting de minste effecten ervaren van de wijziging, maar ook zij kunnen rekenen op hogere kosten. 

 

Bron: Frankwatching

Publicatiedatum 03/04/2013

TXT_GALLERY_ATTACHED

Partner Badge Xolphin