menu

Autoverkoop online! Top of flop?

Overzicht

Hoe staat het met de online autoverkoop? In 2011 waren er tal van nieuwe initiatieven, zoals Auto.nl, 1daycar.com en ANWB Autokoopservice, maar de meningen over het toekomstperspectief van online autoverkopers zijn verdeeld. 

Een feit is: er worden nu nog nauwelijks auto’s via internet verkocht. De websiteAuto.nl geeft geen exacte verkoopcijfers, maar stelt dat het binnen de eigen organisatie om een paar honderd auto’s gaat. ‘Als je ervan uitgaat dat een gemiddelde dealer zo’n 200 tot 250 auto’s verkoopt, dan mag je zeggen dat wij een grote gemiddelde dealer zijn’, klinkt het enigszins cryptisch uit de mond van Marque Joosten, oprichter van Auto.nl. Paul de Vries van concurrentNieuweautokopen.nl doet ook geen uitspraken over verkoopcijfers van 2011, maar wil wel kwijt dat het er ‘aanmerkelijk meer waren dan de 650 die in 2010 werden verkocht’. Al met al worden er, inclusief een aantal actiewebsites waar met name dealers succesvol mee zijn, zo’n duizend auto’s per jaar online verkocht. Een niche dus, wanneer je je bedenkt dat er jaarlijks 550.000 auto’s over de zogenaamde toonbank gaan. De Vries: ‘Maar de invloed van online is wel groot. Dit jaar behandelen wij 15.000 offertes en doen we via onze site meer dan 150.000 geautomatiseerde prijsopgaven. In al die gevallen hebben wij ook invloed op de markt.’ 

Joosten geeft ogenblikkelijk toe dat de markt nog zeer beperkt is. ‘Maar we zijn bijzonder tevreden over het eerste jaar. Wij merken dat mensen het waarderen dat ze via internet een auto kunnen kopen. De handel in auto’s is toch altijd een beetje onduidelijk. Je weet nooit precies of je een goede koop doet en er komen altijd weer extra kosten bij, zoals rijklaarmaakkosten. Bij Auto.nl is dat niet zo. Wij verkopen zo’n dertig modellen uit de compacte klasse voor een vaste prijs. Mensen hoeven dus niet te onderhandelen’, aldus Joosten, die eerder de drijvende kracht was achter Funda.nl. 

Configureren
Auto.nl presenteert de dertig modellen simpel en eenvoudig op de website Auto.nl. Opvallend is dat je de auto niet kunt configureren. Hier geldt het adagium: what you see is what you get. Joosten: ‘Wij hebben net een nieuwe site. In de vorige versie konden mensen wel configureren, maar het viel ons op dat heel veel mensen uiteindelijk precies dezelfde auto wilden. Eigenlijk maakten we het de klanten dus onnodig lastig. Ze kregen keuzestress. Bovendien hadden extra opties of kleuren soms nadelige gevolgen voor de levertijd. Daarom hebben we nu de populairste modellen in de populairste uitvoeringen verzameld. Daaruit kunnen de mensen kiezen. Dat maakt het allemaal een stuk eenvoudiger.’ 

In de optiek van Joosten is ‘zijn’ Auto.nl eigenlijk de enige grote Nederlandse site waar je direct een auto koopt. Bij collega-site Nieuweautokopen.nl komen er namelijk offertes en onderhandelingen om de hoek kijken. Dit wordt bestreden door De Vries. ‘Ons concept is anders. De bestelknop zit bij ons aan de achterkant’, stelt hij. Bij Nieuweautokopen.nl is het aanbod veel groter en kan de auto naar eigen smaak worden geconfigureerd. Dit concept is ook van toepassing op ANWB Autokoopservice, die in november werd gelanceerd. Feitelijk is dit een white label-variant van Nieuweautokopen.nl. De Vries is erg tevreden over de samenwerking met de ANWB, want daarmee kan hij de online autoverkoop onder de aandacht brengen bij een grote doelgroep. ‘Door middel van de ANWB hebben wij toegang tot een database van vier miljoen mensen.’ Bovendien schept de samenwerking vertrouwen in het fenomeen auto kopen via internet, zo blijkt uit de woorden van De Vries. ‘Ook Nieuweautokopen.nl heeft hierdoor nog meer vertrouwen gekregen van de markt, zeker vanuit importeurs en klanten.’ 

Oriëntatiekanaal 
Door dit vertrouwen zal het aantal verkopen verder moeten groeien. Alleen al de ANWB heeft aangegeven in 2012 1500 auto’s online te willen verkopen. Maar worden er op termijn massaal auto’s verkocht via internet? Automotive journalist en analist Wim Oude Weernink, die op radio en televisie regelmatig zijn mening geeft over autonieuws, gelooft daar niets van. ‘Internet is een fantastisch middel om je te oriënteren op de aankoop van auto’s. Je kunt je auto helemaal online configureren, echt geweldig. Maar de echte aankoop blijft naar mijn overtuiging gewoon bij de dealer plaatsvinden.’ Oude Weernink wijst erop dat er al jarenlang wordt gesproken over de opmars van internet. ‘Eind jaren negentig begon dat al. Maar er is nog steeds geen business. Het gaat echt maar om een heel klein deel van de verkopen.’ De reden dat auto’s vooralsnog niet massaal via internet worden verkocht, liggen volgens hem voor de hand. ‘Een auto kopen is emotie. Je wilt een auto zien en ervaren. Er is een kleine groep die wellicht heel rationeel denkt. Deze groep zal misschien nog wel wat groeien, maar het zal uiteindelijk beperkt blijven’, is de overtuiging van Oude Weernink. 

Conservatief
Een ander probleem voor de automarkt is dat deze branche op zijn zachtst gezegd conservatief is. Het ING Economisch Bureau omschreef het eind vorig jaar als volgt in een kwartaalbericht over de automotive sector: ‘ Automerken houden vast aan fysieke aanwezigheid in markten. De showroom vormt voor hen een essentieel onderdeel in het distributieproces. Zij werken graag samen met dealers vanwege het feit dat deze lokaal de markt beter kennen.’ Verderop in het rapport stelt het ING Economisch Bureau: ‘Wil het online aandeel in autoretail serieuze vormen aannemen, dan zullen dealers en zeker ook importeurs e-commerce moeten omarmen. Beide partijen lijken over het algemeen echter weinig geloof en zin te hebben in het stimuleren van deze ontwikkeling.’

Toch is er ook een reden waarom de online verkoop van auto’s wél potentie heeft. Het water staat deze branche aan de lippen. De rendementen staan onder druk. Online verkoop zou kunnen zorgen voor veel meer efficiency. Joosten van Auto.nl is er zelfs van overtuigd dat online auto’s kopen mede om die reden de toekomst heeft. ‘Dat kan ook niet anders. Het huidige distributiemodel is veel te duur. Veel autodealers verdienen niets op de verkoop van een auto. Dat kan zo niet doorgaan en dat vraagt om een andere verkoopstructuur. Ik ben ervan overtuigd dat uiteindelijk het grootste deel van de auto’s online wordt verkocht.’ 

Rijp
Ook Bas Oude Luttikhuis, in de autobranche ook wel omschreven als een soort Lucky Luke, is ervan overtuigd dat de autohandel op internet nog maar net is begonnen. Hij is de drijvende kracht achter de site Ikwilvanmijnautoaf.nl, waarbij particulieren hun auto via internet kunnen verkopen aan autobedrijven. Bovendien lanceerde hij vorig jaar 1daycar.com, een site die tot nu toe twee keer een partij auto’s aanbood tegen fikse korting. Zo werden er onder meer zes Opel Corsa’s diesel verkocht met 21,5 procent korting. Toch is het al een tijdje stil rondom deze site. ‘Maar niet voor lang’, laat Oude Luttikhuis weten. ‘We hebben ons de laatste maanden gefocust op de Amerikaanse markt, maar we gaan nu ook weer in Nederland verder. Het is tijd om de markt een gigantische slag uit te delen. We komen in het tweede kwartaal van 2012 met een paar mooie acties’, zo belooft hij. 

De ondernemer blijft vasthouden aan zijn concept waarbij het gaat om kortlopende acties met een beperkt aantal auto’s. Oude Luttikhuis hoopt iedere twee tot drie weken een aanbieding te kunnen doen. Hij is ervan overtuigd dat de markt er meer dan rijp voor is. ‘Via Ikwilvanmijnautoaf.nl hebben we al twintigduizend keer een transactie gedaan van consument naar autobedrijf. Dus die consument is er al lang klaar voor. De stap andersom is helemaal niet zo spannend. Het aantal auto’s dat nu via internet wordt verkocht, stelt niets voor. Er zit veel meer potentie in.’ 

Publicatiedatum 16/04/2012
Partner Badge Xolphin