Ook heeft het overnemen van een groothandel of fabrikant zo zijn voordelen. Dale Traxler van Practicalecommerce.com geeft aan waar u op moet letten als u besluit om een extern bedrijf te verwerven.
De mogelijkheden om een concurrent aan te kopen zijn tegenwoordig veel groter dan een aantal jaar geleden, zegt Traxler. Banken lenen bedrijven weer geld voor overnames en er zijn veel webshopeigenaren die, na tien tot vijftien jaar een eigen bedrijf te hebben gehad, de onderneming willen overdragen.
De voordelen van het overnemen van een concurrent zijn:
Er kleven echter ook risico’s aan het aankopen van een concurrent. Deze zijn:
Wanneer bedrijven concurrenten opkopen, dan wordt vaak alleen de bestaande voorraad en de contracten met leveranciers overgenomen, zegt Traxler. ‘De rest van het gekochte bedrijf heeft dan waarschijnlijk te weinig waarde om ook mee te nemen. U doet er goed aan om dergelijke beslissingen mee te nemen in de onderhandelingen over de overname. Aangezien u vaak niet in een positie verkeerd waarbij de overnameprijs inclusief de voorraad van de concurrent is, moet u zichzelf continu blijven afvragen of u er niet verstandig aan doet om verder te gaan zonder het aankopen van de concurrent.’
Een andere overnamestrategie is een zogenoemde ‘verticale aankoop’. Dit houdt meestal in dat u als webshop een groothandel of fabrikant overneemt. Bedrijven passen deze strategie toe als zij hun marge willen verhogen of wanneer zij hun klantenbestand willen uitbreiden door zelf een groothandel te worden.
De voordelen van verticale aankopen op een rij:
Ook aan het aankopen van een groothandel of fabrikant zijn risico’s verbonden, zegt Traxler. Een groothandel is anders dan retailverkoop. Als u het overgenomen bedrijf wilt voortzetten zoals het is, moet u zijn werknemers behouden. Ook kunnen bestaande klanten van de fabrikant of groothandel afhaken als zij merken dat uw webshop de groothandel heeft overgenomen of als u teveel verandert aan de manier van winkelen bij de fabrikant. Traxler: ‘Toen ik nog bij een juwelier werkte, namen wij met het bedrijf een groothandel van een nicheproduct over. We schrapten het offline winkelen via de catalogus van de groothandel, omdat we aannamen dat elke consument de producten direct online zou willen kopen. Dit bleek een vergissing, omdat bestaande klanten het bestellen uit de catalogus prefereerden.’
Het kan verleidelijk zijn om een concurrent van de markt te halen of toegang te willen hebben tot zijn producten en omzet, vertelt Traxler. ‘Echter, in de meeste gevallen is een aankoop risicovol. Als u niet bekend bent met de overnameprocedures kunt u een adviseur om hulp vragen. Als alles goed verloopt, kan de aanwinst leiden tot een groei van 50 procent of meer van uw bestaande business.’
Bron : twinklemagazine.nl