menu

Google Adwords lanceert cross device tracking

Overzicht

Zojuist is bekend geworden dat Google binnen Google Adwords start met het tracken van bezoekers over meerdere apparaten heen, waarna deze sample wordt ge

Hierdoor krijgen marketeers eindelijk meer inzicht in de bijdrage van onder andere mobiel als onderdeel van de totale customer journey! 

Wat is cross device tracking?

In het kort houdt cross device tracking in dat bezoekers die een mobiele zoekopdracht doen, later via een ander apparaat kunnen terugkeren op de site. Stel gebruiker A staat op de bus te wachten en zoekt in de tussentijd op ‘vakantie Mallorca’ op zijn smartphone. Hij bekijkt het aanbod van een adverteerder. Zijn bus komt eraan en hij stopt met zoeken. Eenmaal thuis aangekomen, besluit gebruiker A de website van de adverteerder direct te bezoeken vanaf zijn desktop en tot aankoop over te gaan. In dit geval wordt de uiteindelijke conversie aan de desktop toegekend, omdat dit het apparaat is geweest waarop gebruiker A heeft geconverteerd. In dit geval wordt de bijdrage van zijn zoekopdracht op zijn smartphone niet meegenomen, omdat dit niet gemeten kon worden in Google Adwords en Analytics. Tot voor kort.


Wat betekent deze wijziging voor Google Adwords?

Vandaag is bekend geworden dat Google start met cross device tracking en zij deze functionaliteit de komende weken wereldwijd verder uitrolt. Eerder heeft Google bekend gemaakt dat het mogelijk is om offline conversies te meten. Hiermee zet Google grote stappen in het doormeten van de werkelijke waarde van online advertenties, voor zowel online als offline!

Google heeft voor verschillende adverteerders de waarde van online advertenties bepaald. Zo is gebleken dat het voor online adverteerders in ‘travel’ voor acht procent meer conversies zou zorgen. 

Extrapolatie op basis van ingelogde gebruikers 

Belangrijke nuance bij de huidige update is dat Google start met geschatte conversies. Google gebruikt namelijk de data van ingelogde gebruikers en koppelt deze data aan apparaten. Dit wordt gebruikt als een sample dat wordt geëxtrapoleerd op de hele dataset, om te laten zien aan hoeveel conversies mobiel kan hebben bijgedragen. Belangrijkste voordelen hiervan zijn vooral dat het hierdoor eenvoudiger is geworden op aparte biedingen voor mobiele apparaten in te stellen, of budget toe te wijzen aan specifieke online en offline campagnes.

Google zet hard in op mobiel 

Sinds de introductie van ‘enhanced campaigns’ is Google hard bezig de waarde van mobiele gebruikers onder de aandacht te brengen. Zo zijn de laatste periode ook een paar interessante onderzoeken verschenen van gerenommeerde onderzoeksbureaus (Nielsen, Ipsos OTX Media CT) in samenwerking met Google, heeft Google de full value of mobile-tool ontwikkeld en geeft het via howtogetmo.nl/nl/d/ praktische tips om de prestaties op mobiele apparaten te verbeteren. Met name de onderzoeken leveren interessante inzichten op die inspelen op de groei van het gebruik van smartphones. Voorbeelden van deze inzichten zijn:

  • 22 procent van alle mobiele zoekers, converteren later via een desktop
  • Van de mobiele gebruikers leest 62 procent thuis een review, alvorens het tot aankoop overgaat
  • 67 Procent van de Nederlanders verlaat het huis niet, zonder zijn/haar smartphone.

De genoemde cijfers tonen echter ook aan dat er voor consumenten nog steeds obstakels zijn om via smartphones een aankoop te doen. 67 Procent geeft namelijk aan dat de gebruiker liever een PC/desktop gebruikt, terwijl 24 procent aangeeft een aankoop via een smartphone helemaal niet te vertrouwen. Dit geeft dan ook aan dat smartphones als oriëntatiekanaal worden gebruikt en in mindere mate bijdragen aan directe conversies. Juist hierin ligt de uitdaging van Google, die met het beschikbaar stellen van geëxtrapoleerde data de toegevoegde waarde van mobiele gebruikers wil aantonen. Google stimuleert/dwingt (ruimte voor eigen interpretatie) adverteerders om een mobiele strategie te adopteren. Of zoals Eric Schmidt zelf zegt: “If you don’t have a mobile strategy, you don’t have a future strategy.”

Wat kunnen adverteerders verder verwachten?

Google heeft aangegeven in Google Universal Analytics gebruik te willen gaan maken van cross device tracking. Dit betekent dat verkeer over meerdere apparaten, maar ook meerdere kanalen gemeten kan worden. Voor nu zet Google in op Adwords. Na het beschikbaar maken van het meten van offline conversies (ook mogelijk in Google Analytics), zal Google ook het aantal telefoongesprekken naar de winkel en het winkelbezoek integreren in Google Adwords. De eerste stappen in het volledig meetbaar maken van conversies, over meerdere apparaten/kanalen heen, zijn echter gezet. 

Bron: emerce.nl 

Publicatiedatum 02/10/2013

TXT_GALLERY_ATTACHED

Partner Badge Xolphin