Naast de Google Panda update heeft Google er nu ook een tweede 'huisdier' bij gekregen, namelijk de Penguin. Sinds vorige week heeft Google deze update toegevoegd. Voor veel webmasters blijkt ook deze update van het algoritme een wolf in schaapskleren te zijn. Is deze update dan echt iets nieuws? Nee, niet echt. Google gaat alleen nóg nadrukkelijker de strijd aan met spam.
De Google Penguin update is er met name op gericht om spam nog beter en harder aan te pakken en 'uit te roeien'. De Google Panda was er al op gericht om de zoekresultaten verser en vooral ook schoner te maken. Hiermee verdwenen lage kwaliteit websites en website met een slechte of magere content. De Google Penguin update is er echter speciaal op gericht om 'over-geoptimaliseerde' websites aan te pakken.
Wat verstaan we onder een 'over-geoptimaliseerde website' en welke algoritme wijzigingen zijn er doorgevoerd door Google? Even een korte opsomming;
Google hecht veel waarde aan een natuurlijke linkopbouw. Google ziet verwijzende links naar je website als 'stemmen'. Hierbij kijkt Google naar het aantal, de kwaliteit en de relevantie van deze links. Hoe hoger het aantal kwalitatieve en relevante links, hoe beter je posities kunnen zijn in de organische zoekresultaten van Google. Heeft jouw site veel 'onnatuurlijke links' , dan zal Google Penguin dit normaal gesproken signaleren en 'bestraffen'. Onder 'onnatuurlijke links' verstaan we o.a. betaalde links, blog spam op reacties en links van twijfelachtige of onbetrouwbare websites ( linkfarms ). De overeenkomende factor bij deze links is het linkprofiel met veel of alleen maar dezelfde anchorteksten. Aangezien dit door Google wordt gezien als spam, is ook hier een natuurlijke variatie van enorm belang. Wees dus voorzichtig met het kopen of plaatsen van links.
Zorg dat de content op je website gericht is op je bezoeker, en niet enkel op de (diverse) zoekmachines. Een zoekmachine koopt tenslotte geen diensten of producten op jouw website, een (echte) bezoeker natuurlijk wel. Je content moet relevant en interessant zijn voor de zoekvraag van een bezoeker. Daarbij is het van belang een duidelijke meerwaarde te bieden ten aanzien van de reeds beschikbare informatie. Heb je een website met slecht leesbare teksten vol met zoekwoorden en geeft de informatie geen meerwaarde voor je bezoeker? Dan is het de hoogste tijd om je website eens goed op te schonen en de content te (her)schrijven.
Voorafgaand aan de Google Penguin update heeft Google ook nog even een Google Panda update uitgerold.. Heb je in de afgelopen tijd een dalend aantal bezoekers op je website gehad? Dan is het raadzaam om te checken of je website is 'getroffen' door één van de Google Updates. Check daarom goed de statistieken van je website. Zie je een terugval in bezoekers rond 19 of 24 april? Grote kans dat jouw website geveld is door de Panda of Penguin update.
Bij de vraag ' wat te doen ' is het afhankelijk door welke update van Google je bent geveld. De panda update is erop gericht om de kwaliteit van de zoekresultaten te verbeteren. Website met een slechte kwaliteit aan content worden hiermee uit de organische zoekresultaten geweerd. De Penguin update is echter helemaal gericht op het opsporen en verwijderen van spam. Hierbij moet je jezelf afvragen welke 'spam' technieken je hebt toegepast om de zoekresultaten te beïnvloeden. Heb je een bericht ontvangen van Google in de webmaster-tools? Corrigeer dan direct alles wat Google heeft aangemerkt. Verwijder deze content van je website of pas deze aan zodat deze volgens de richtlijnen van Google volstaan. Het is vervolgens een kwestie van tijd voordat Google je site opnieuw zal beoordelen en indexeren.
Wil je meer weten over deze updates of de (online) vindbaarheid van je website? Neem dan contact op met de internet specialisten van Mediazo.