Kies het juiste lettertype voor uw tekst

NEWS_READING_TIME_LESSTHAN 1 NEWS_READING_TIME_MINUTE.

Overzicht

Een lettertype kiezen kan nog best moeilijk zijn. Zo vraagt een zakelijke tekst om een andere letter dan een uitnodigingskaart of een digitale nieuwsbrief. Wilt u op een eenvoudige manier uw computertekst persoonlijker maken, dan kiest u een handgeschreven letter.

Elke soort tekst vraagt om een eigen letter. Zo kiest u voor een (langere) zakelijke tekst het liefst een eenvoudige, duidelijke letter. De leesbaarheid staat dan immers voorop. Terwijl u voor teksten op een uitnodigingskaart of een flyer wel wat frivoler kunt zijn. Vormgeving speelt bij deze tekstdragers een grotere rol. Toch kunt u ook een kaart of nieuwsbrief met heel eenvoudige middelen een stuk aansprekender maken, zonder dat u allerlei toeters en bellen hoeft te gebruiken. Bijvoorbeeld met lettertypes die op een handgeschreven letter lijken.

Boodschap tekst staat voorop

Bedenk bij het kiezen van een lettertype wel altijd, dat de vorm dient ter ondersteuning van de inhoud. U wilt met uw tekst in de eerste plaats een boodschap overbrengen. De vormgeving mag de lezer niet afleiden van de boodschap. Voor langere stukken tekst kunt u het beste een letter met schreef kiezen. U weet wel, die letters met een streepje aan de uiteinden, zoals Garamond en Times New Roman. Dat is dus niet de letter waarin dit bericht is geschreven. Voor webteksten gelden andere regels. Lettertypen die goed scoren op online leesbaarheid zijn onder meer Verdana en Georgia.

Bron: checklistwebwinkel.nl

Publicatiedatum 14/08/2013