menu

LinkedIn, verhoog de waarde van je company page

Overzicht

De waarde van een LinkedIn company page

Waarom is een LinkedIn company page nu zo belangrijk? En hoe zet je zo’n pagina in? Met behulp van onderstaand model zullen we een beknopte toelichting geven. Wij gaan in op de stappen create, attract, amplify en engage.

Linkedin company pagina

Illustratie: Boombep creative studio

Create

Om LinkedIn succesvol in te zetten, is het zeer belangrijk dat de company page wordt geactiveerd. Het is de centrale hub van een bedrijf op LinkedIn. Zodra de bedrijfsnaam wordt ingevuld op een LinkedIn-profiel bestaat het bedrijf binnen het zakelijke netwerk. Personeel wordt daarnaast automatisch gekoppeld aan de company page. In een wereld waar het draait om SEO, conversaties en relaties is het van essentieel belang dat de company page wordt opgenomen in de mediamix (onder ‘owned media’ uiteraard). Een goed ingerichte company page zorgt namelijk ook voor een goede ranking in Google. De ‘overview tab’ is bereikbaar via een vanity URL (linkedin.com/company/bedrijfsnaam). Dat is handig als je de company page gaat promoten buiten LinkedIn.

Attract

Sinds vorig jaar is het ook mogelijk om volgers te krijgen op het bedrijfsprofiel. Het aantrekken van volgers is vooral verstandig als je regelmatig vacatures plaatst, gebruik maakt (of gaat maken) van de company status updates en producten/diensten hebt opgenomen. LinkedIn-gebruikers gaan een pagina volgen om op de hoogte te blijven van je bedrijf of organisatie. Uit eigen onderzoek van LinkedIn dat 88 procent van de leden geïnteresseerd is in het volgen van bedrijven.

LinkedIn Company Page Follow Button

Er zijn voldoende gratis mogelijkheden om volgers aan te trekken. Via de de homepage worden LinkedIn-gebruikers geattendeerd op bedrijven. Wanneer een LinkedIn-connectie een bericht ‘liket’ of een bedrijf gaat volgen, verschijnt het namelijk in de activity stream op de homepage. Eigen medewerkers kunnen ook voor een groter bereik zorgen. Vraag ze om af en toe een bericht te delen binnen hun netwerk om zodoende het aantal volgers te vergroten. Het is daarbij overigens wel verstandig dat de medewerker updates deelt met mensen in zijn netwerk, die een relatie hebben met de eigen functie/branche.

Ook zijn er buttons, die kunnen worden geïntegreerd in de eigen media, zoals de ‘follow this company’ en ‘recommend’ button. Neem de eerste button bijvoorbeeld op in de nieuwsbrief, op de corporate website en op visitekaartjes. De ‘recommend’ button kan worden geplaatst bij de producten op de eigen website en wellicht ook worden meegenomen in het besteloverzicht dat doorgaans per e-mail wordt verstuurd.

Engage

Status updates en product recommendations kunnen helpen om de betrokkenheid van je volgers te vergroten. Zeker nu de status updates te segmenteren zijn kun je veel directer communiceren met specifieke doelgroepen. Daarnaast zijn de Twitterberichten sinds kort (gelukkig) verdwenen uit de LinkedIn activity stream, waardoor de status updates meer opvallen. Status updates kunnen nieuwsberichten zijn, maar ook een aankondiging van een event of nieuw product/dienst, een Slideshare-presentatie of YouTube-video.

Amplify

De status updates en product recommendations kunnen gemakkelijk gedeeld worden via LinkedIn via de ‘like’, ‘share’ of ‘comment’ opties. Vanwege het virale effect van een ‘like’ kun je nieuwe potentiële volgers bereiken.

Illustratie: Boombep creative studio

Tips voor het inrichten van de company page

Ben je al overtuigd van het nut van de company page? Dan volgen er nu nog een aantal praktische tips om de company page in te richten.

  • Maak een taalkeuze. Communiceer in het Nederlands óf in het Engels.

  • Voor internationaal opererende bedrijven is het mogelijk om een lokale company page aan te maken. Het is dan wel belangrijk dat werknemers de bedrijfsnaam zelf aanpassen naar de lokale variant.

  • Zorg voor een beknopte beschrijving van het bedrijf. Maak deze tekst niet te lang. Ga ervan uit dat men in principe alleen de eerste alinea zal lezen. Er is namelijk ook nog een tab waar de producten en diensten toegevoegd kunnen worden en, tegen betaling, een careerpage waar je meer informatie kwijt kunt over de bedrijfscultuur en vacatures.

  • Gebruik de status updates op de LinkedIn Company page. Probeer zoveel mogelijk variatie aan te brengen in de content. Naast nieuws updates verdient het aanbeveling om vooral ook rich media, zoals YouTub- filmpjes en Slideshare-presentaties, op te nemen.

  • De status updates kunnen ook gesegmenteerd worden. Handig, als je meerdere doelgroepen wil bereiken via LinkedIn. Maar voor de volgers ook prettig om alleen relevante content te zien in de activity stream.

  • De statusupdates kunnen via Hootsuite worden geplaatst/ge-managed. Zeer handig om vanuit één programma te werken, zeker als er meerdere social media kanalen worden ingezet door je organisatie.

  • Besteed aandacht aan de medewerkersprofielen. Personeel geldt als visitekaartje van je bedrijf en het kan anno 2012 toch niet meer zo zijn dat hier door de HR- en/of marketingafdeling geen aandacht aan wordt besteed. Zodra iemand in dienst komt, lijkt het me een uitgelezen mogelijkheid om de nieuwe medewerker te informeren over de aanvullingen op het LinkedIn-profiel (juiste functieomschrijving, correcte bedrijfsnaam, toevoegen bedrijfswebsite, linken met collega’s én een nieuwe (geschikte) profielfoto). Er zijn maar weinig bedrijven die hier aandacht aan besteden. Zodoende zijn er, zelfs bij de grote bedrijven, nog steeds medewerkers in zomerse tenues te zien.

  • Segmenteer de productenpagina op basis van o.a. taal (geografie), functie, bedrijfsgrootte en senioriteit. Dit is zeer verstandig wanneer je producten/diensten hebt voor specifieke doelgroepen en regio’s (meertalig).

  • Zorg voor een visuele presentatie op de producten/diensten tab, op die manier kun je je onderscheiden op LinkedIn. Er zijn meerdere opties voor het plaatsen van beeldmateriaal, zoals banners, YouTube-filmpjes en product images.

  • Er kunnen (per segment) 3 banners worden geplaatst op de productenpagina. Zorg voor actualiteit en een duidelijke call-to-action in de banners.

  • Nieuwe producten (max. 5) kun je extra onder de aandacht brengen door ze ‘featured’ te maken.

  • Daarnaast kunnen de producten en diensten worden aanbevolen door gebruikers. De aanbeveling wordt getoond op de company page, op het profiel van degene die het product heeft aanbevolen en in de activity stream op de homepage van LinkedIn. De producten/diensten tab kan bijdragen aan de groei van ‘brand ambassadeurs’. Zij zorgen ervoor dat de gewenste word-of-mouth buzz ontstaat binnen het LinkedIn netwerk.

  • LinkedIn heeft een analytics page gekoppeld aan de company page. Hiermee krijg je inzicht in het bereik van de company page. Wil je alles doormeten? Zorg er dan voor dat bijvoorbeeld de URL’s van de producten op LinkedIn zijn toegevoegd aan Google Analytics of een ander analyticsprogramma. Zodoende kun je zelf ook mee meten.

    Bron: Frankwatching

Publicatiedatum 29/08/2012

TXT_GALLERY_ATTACHED

Partner Badge Xolphin