Om te kijken welke berichten succesvol zijn, onderzocht Facebook onlangs een maand lang het effect van ruim 1200 berichten geplaatst door 23 verschillende merken. Daarbij werd gelet op de betrokkenheid van fans, in de vorm van vind-ik-leuks en het delen van berichten. De belangrijkste uitkomst van het onderzoek: content die directe relevantie heeft voor het betreffende merk scoort qua vind-ik-leuks hoog. Dat lijkt misschien een open deur, maar experts bevelen vaak aan om ook berichten te plaatsen die puur bedoeld zijn om het gesprek aan te gaan met de lezer. Zolang die berichten weinig of niets te maken hebben met het merk, hebben ze dus zelden effect.
Uit het onderzoek blijkt ook dat het werkt om in berichten expliciet aan lezers te vragen om op ‘Vind ik leuk’ te klikken. Maar het effect daarvan is beperkt: het is veel belangrijker dat lezers berichten delen op hun eigen tijdlijn. Dat kunt u vooral bereiken door relevante foto’s en video’s te plaatsen. Overigens kan ook het stellen van vragen helpen om de betrokkenheid te vergroten. Maar pas daarbij wel op! Het stellen van te veel waarom-vragen komt opdringerig over.
Bron: checklistwebwinkel.nl