menu

Voor- en nadelen van online kopen: wat vindt Nederland?

Overzicht

Nederlandse consumenten noemen de vrijheid om te winkelen wanneer het uitkomt het vaakst als reden om online te kopen, vaker dan het prijsniveau van webwinkels

Het gemis aan direct contact met producten en de verzendkosten schrikken de meeste Nederlanders af.

Dat blijkt uit de CendrisMonitor, waarvoor het naamgevende bedrijf duizenden Nederlandse consumenten heeft ondervraagd. Uit onderstaande figuur blijkt dat 84 procent van de respondenten of iemand in hun huishouden (!) de afgelopen twaalf maanden een product heeft gekocht online. In de meeste gevallen ging het om twee tot vier transacties, één op de vijf huishoudens deed minimaal tien aankopen op het web.

Voordelen van kopen op internet

Zes op de tien Nederlanders noemen het gebrek aan sluitingstijden als voordeel van webwinkels. Voor meer dan de helft van de consumenten is het aantrekkelijke prijsniveau een positief aspect. Andere veel genoemde voordelen van online kopen zijn de beschikbaarheid van producten en het uitgebreide assortiment. 

Nadelen van kopen op internet

Gevraagd naar redenen om niet online te kopen wijzen de respondenten van Cendris allereerst op de onmogelijkheid om producten te zien of te voelen. Voor ongeveer net zo veel mensen zijn verzenkdosten bovenop artikelprijzen een dissatisfier. Fraudegevoeligheid en vermeende onbetrouwbaarheid worden aanmerkelijk minder genoemd.

Uit de CendrisMonitor blijkt ook dat het fysieke koopkanaal vooral impopulair is door de opdringerigheid van verkopers. Van de respondenten zegt 39 procent om die reden de fysieke winkel te mijden. Geen andere reden werd vaker opgegeven.

Publicatiedatum 05/09/2012

TXT_GALLERY_ATTACHED

Partner Badge Xolphin